Selv dieselbilen, som de seneste รฅr er blevet fejlagtigt udskammet, er op til 40 procent dyrere i Danmark pรฅ grund af efterspรธrgslen.
Dieselbilen har i den brede offentlighed et forkert ry. Og i Danmark er det dรฅrlige ry godt hjulpet pรฅ vej af miljรธzonerne, hvor nogle dieselbiler slet ikke mรฅ kรธre. Men nu bliver de dyrere.
Dieselbilerne altsรฅ. Faktisk viser tal fra Bilbasen, at op til otte รฅr gamle dieselbiler er steget op til 40 procent i pris.
Det skriver Berlingske.
Helt sรฅ meget er benzinbilerne ikke steget i pris. Men ejerne af brugte benzinbiler kan i dag alligevel lรฆgge 3 til 4 procent oven i den pris, de ellers ville kunne tage for bilerne.
LรS OGSร : VW ville have 70.000 kr. af Hans โ nu er regningen forsvundet
Den generelt stigende efterspรธrgsel pรฅ brugte biler med forbrรฆndingsmotor skal ses i sammenhรฆng med tendenserne pรฅ det europรฆiske bilmarked.
Det er nemlig ikke i alle lande, at salget af elbiler holdes lige sรฅ kunstigt hรธjt, som det er tilfรฆldet i Danmark og Norge. I Tyskland, hvor al stรธtte til elbiler blev fjernet รธjeblikkeligt i december mรฅned for at lappe et hul i statskassen, er interessen for elbiler nu kollapset 7 mรฅneder i trรฆk.
Og pรฅ de รธvrige markeder – sรฅsom i Spanien og Italien – kan elbilen kun notere sig encifret fremgang. Det selvom vi her faktisk finder nogle af verdens billigste nye Teslaer. Lรฆs mere om det her.
Elbilernes lavere vรฆkstrate skal desuden ses i lyset af mange bilmรฆrkers รฆndrede holdning. Senest har et mรฆrke som Audi meldt ud, at man alligevel ikke vil bygge den sidste bil med forbrรฆndingsmotor i 2033.
Nu siger chefen, Gernot Dรถllner, i stedet, at ‘vi er nรธdt til at vรฆre fleksible’. Hans chef-kollega hos Renault, Luca de Meo, har ligefrem bedt EU om at genoverveje forbuddet mod nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her