En ny rapport fra England fremhรฆver forbrรฆndingsmotoren pรฅ brint som en central lรธsning, hvis CO2-niveau fra tunge kรธretรธjer skal ned.
En ny rapport fra Advanced Propulsion Centre UK (APC) peger pรฅ et markant potentiale for forbrรฆndingsmotoren, der kรธrer pรฅ brint.
Teknologien kan ifรธlge rapporten fjerne op mod 99 procent af CO2-udslippet. Det gรธr den til en interessant lรธsning, hvis udslippet fra tungere kรธretรธjer skal ned.
Mens der udvikles pรฅ livet lรธs i transportsektoren, er brintens rolle er endnu ikke fuldt defineret.
Det pรฅ trods af at brint lรฆnge er blevet anset som en mulig lรธsning i sektorer, der er svรฆre – og i mange tilfรฆlde umulige – at fรฅ til at kรธre pรฅ strรธm.
Rapporten “hydrogen landscape for automotive insight”, der bliver frigivet i denne uge, ser nรฆrmere pรฅ de muligheder.
Den undersรธger bรฅde brintdrevne forbrรฆndingsmotorer og brรฆndselsceller.
Udgivelsen af rapporten sker i forbindelse med Industrial Vehicle Technology (iVT) Expo i Kรถln.
Udfordringen med batterielektriske lรธsninger er sรฆrligt stor for tunge kรธretรธjer og entreprenรธrmaskiner. Her kan en brintmotor tilbyde klare fordele.
Det gรฆlder blandt andet hurtig pรฅfyldning og lรฆngere rรฆkkevidde, end alternativet pรฅ strรธm kan komme i nรฆrheden af.
Stort potentiale med brint i eksisterende motorer
En brintmotor kan desuden eftermonteres i eksisterende kรธretรธjer. Lรธsningen benytter samme kรธlesystem og drivlinje som dieselmotorer.
Det kan vรฆre med til at styre og holde omkostningerne nede i en ellers meget dyr overgangsperiode
Philippa Oldham er direktรธr hos APC. Hun forklarer, at Storbritannien har en lang historie med at designe og producere forbrรฆndingsmotorer.
– Den store viden og erfaring pรฅ det omrรฅde kan anvendes pรฅ brintmotorer.
Hun peger ogsรฅ pรฅ store eksportmuligheder for Storbritannien. Flere nye markeder viser interesse for brintteknologier. Det gรฆlder isรฆr inden for tunge kรธretรธjer i Europa.
Energiomstillingen krรฆver forskellige lรธsninger. Mens batterier vinder frem i personbiler, vil brintteknologier spille en vรฆsentlig rolle for de mere krรฆvende transportopgaver.
Reducerer udledningen markant med efterbehandling
Forskellige mรฅl for udledning i Europa og Storbritannien skaber dog usikkerhed. EU sigter mod en 90 procents reduktion i 2040. Storbritannien planlรฆgger et totalt forbud i 2035.
Hadi Moztarzadeh, der er teknologichef hos APC, ser et klart potentiale i brintmotoren. Men han understreger behovet for ny lovgivning.
– De lave niveauer af kvรฆlstofoxider (NOx) begrรฆnser i รธjeblikket en bredere anvendelse i personbiler, men batteriteknologier kan endnu ikke CO2-niveauet fra den tunge industri ned, siger han.
Rapporten konkluderer, at en brintmotor med den rette efterbehandling kan reducere CO2-udledningen med 99,95 procent.
Den kan ogsรฅ reducere den samlede klimapรฅvirkning fra drivhusgasser med 99,9 procent sammenlignet med nuvรฆrende dieselmotorer.
APC opfordrer nu bilindustrien og dens underleverandรธrer til at diskutere vejen frem for bรฅde brintmotorer og brรฆndselsceller.
Englรฆnderne er da heller ikke alene om at se potientialet i brint. Det gรธr Toyota og BMW allerede i et samarbejde og senest er franske Alpine gรฅet i gang med udviklingen af en sportsvogn hvis 3,5-liters V6-motor forbrรฆnder brint.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]