Annonce:

Bremsestøv giver lungekræft – nu er løsningen fundet

Bremsestøv er noget skidt uanset om det kommer fra el- eller fossilbiler. Nu kan Brembo imidlertidig have fundet løsningen med en laserbelægning.

Bremsestøv fra biler er længe blevet nævnt som en trussel mod både sundhed og miljø. Faktisk forbindes det også med lungekræft.

Men nu har italianske Brembo udviklet en ny løsning, der skal mindske problemet.

Den nye bremseskive kaldes Greentell og adskiller sig markant fra tidligere løsninger og modeller. Den er udviklet med en ny metode, hvor metallet bliver behandlet med en laser.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ved hjælp af det såkaldte ‘Laser Metal Deposition’ sprøjtes metalpulver på bremseskiven og smeltes fast med en laser. Det danner en hård belægning, som beskytter skiven mod slitage.

Ifølge Brembo reducerer den form for belægning bremsetøvet og dets partikler med op til 90 procent. Samtidig skal levetiden for hvert enkelt skive med den nye behandling blive mellem 20 og 30 procent længere.

Greentell-skiven kommer dog ikke uden om, at den også bliver slidt. Men italianerne har fundet en ny måde at vise det på. Logoet på skiven fungerer som indikator, der viser, hvornår skiven skal udskiftes.

Farligt bremsestøv skaber debat om sundhed og bildele

Ifølge forskere fra University of Southampton dør omkring fire millioner mennesker hvert år som følge af luftforurening fra partikler. Her spiller bremsestøv fra biler en stor rolle.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bremsestøv indeholder blandt andet metaller og fine partikler, der kan trænge dybt ned i lungerne. Det er blevet sat i forbindelse med sygdomme som astma og lungekræft.

Også det hollandske CBS har vist, at bremseskiver og bremseklodser er ansvarlige for store mængder af de farlige partikler.

Problemet forværres i byer og tæt trafikerede områder, hvor bremsestøv nemt spredes i luften og bliver indåndet af fodgængere og cyklister.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Mange elbiler bremses ofte med motorbremse, men det fjerner ikke behovet for almindelige bremseskiver og klodser, som stadig udleder støv ved hård opbremsning.

Brembos løsning kræver ikke store ændringer i produktionen

Greentell bliver fremstillet på fabrikken i Italien. Brembo oplyser, at belægningen kan tilføjes uden større ændringer i produktionslinjen.

Det kan få betydning for, hvor hurtigt teknologien bliver udbredt. Hvis det ikke kræver nye maskiner, kan bilfabrikker lettere tage teknologien i brug.

Mere efter annoncen:

Brembo forventer, at Greentell snart bliver monteret på de første serieproducerede biler. Det er endnu uklart, hvilke mærker der bliver de første til at bruge skiverne.

Prisen på bremseskiverne, der er blevet til med den nye teknik, er ikke offentliggjort. Men italianerne hævder, at levetiden og den mindre forurening i det mindste opvejer merprisen.

Mere efter disse links:

Det er ikke første gang, Brembo forsøger at optimere produktionen og produktionlinjerne på flere områder. Tidligere har virksomheden lanceret dele med lavere CO2-aftryk.

Bremseskiverne er dog kun én del af problemet. Også dæk, asfalt og udledning fra motorer bidrager til luftforurening, som påvirker mennesker i hele verden. Senest har nye EU-tal vist, at elbilerne bestemt ikke er emissionsfrie. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også