Både amerikanske og danske brandeksperter advarer kraftigt mod brugen af brandtæpper til slukningen af elbiler. Bilerne kan eksplodere under tæpperne.
Det er en dårlig idé at anvende brandtæpper til slukning af brand i en elbil. Både amerikanske og danske brandmyndigheder advarer nu om risikoen.
Problemet opstår, når brandfarlige gasser fra et brændende litium-ion-batteri i en elbil fanges under sådan et hæmmende tæppet.
Det er de amerikanske organisationer, Fire Protection Research Foundation (FPRF) og Fire Safety Research, der peger på eksplosionsfaren.
De mener, at brandtæpper kan føre til eksplosioner under forsøg på at slukke en elbilbrand.
Når et batteri i en elbil oplever en såkaldt ‘thermal runaway’, en termisk flugt, fortsætter det med at udvikle varme og brandfarlige gasser.
Et brandtæppe vil normalt kvæle ild ved at fjerne ilt. Men i tilfældet med elbilbatterier riskerer gasserne fra batteriet i stedet at samle sig.
Denne ophobning af gas under tæppet skaber en farlig situation. Gasserne kan antændes og resultere i en eksplosion.
Den viden understøttes af forskning fra DBI (Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut).
DBI’s projekt BESAFE har specifikt undersøgt eksplosionsfaren ved batteribrande. Resultaterne herfra bekræfter de amerikanske observationer.
Elbilers batterier er “bomber“ under brandtæpper
Agata Gallas-Hulin, der er Battery Program Manager i DBI, bekræfter amerikanernes antagelser.
– Vi har i vores kontrollerede forsøg dokumenteret, at gasserne fra en batteribrand kan eksplodere med en betydelig trykbølge og varmeudvikling, lyder det i en pressemeddelelse.
– Eksplosionen kan udgøre en direkte fare for brandfolkene, og derfor anbefaler vi også, at man bruger andre slukningsmetoder end brandtæppe, når en elbil er i brand.” D
I BESAFE-projektet udførte DBI test med litium-ion-batterimoduler. De blev placeret i en specialbygget container. Formålet var at observere reaktionerne under kontrollerede forhold.
Resultaterne var tydelige. I tre ud af fire test, hvor der opstod thermal runaway i et større batteri med efterfølgende gasophobning i containeren, skete der eksplosioner. Eksplosionerne var kraftige nok til at åbne containerens trykaflastningslåger.
Agata Gallas-Hulin forklarer, at et aflukket containerrum skaber betingelser, der ligner situationen med et brandtæppe over en brændende elbil. Risikoen for eksplosion er derfor relativt høj under de betingelser.
Anbefalinger og manglende danske retningslinjer
DBI anbefaler derfor, ligesom de amerikanske kolleger, at gasserne ventileres væk. Det er særligt vigtigt i lukkede områder som parkeringskældre, hvor gasserne lettere kan koncentreres.
Det var da også netop i en parkeringskælder, at to spanske brandfolk tidligere på året omkom i forsøget på at slukke en brændende elbil. Læs mere om det her.
Tilbage hos DBI peger deres rapport på manglende danske retningslinjer i tilfælde af brand i elbiler. I hvert fald når det kommer til gasdetektion, brandprøvning og eksplosionssikring i forbindelse med litium-ion-batterier
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]