Branchedirektør siger nu: “Tiden er kommet til at gøre det, der virker, permanent”.
Usikkerhed om registreringsafgifter på elbiler påvirker nu salget og skaber uro i den danske bilbranche. Det siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør hos DI Bilbranchen, i et skarpt opslag på LinkedIn.
Ifølge direktøren mærker foreningens medlemmer allerede konsekvenserne.
“Vore medlemmer i DI Automotive mærker nu, at bilkunderne er mere tilbageholdende,” skriver han og tilføjer:
“Desuden er bilforhandlere og bilimportører allerede nu begyndt at bestille biler hjem til 2026. I den sammenhæng er det mildest talt problematisk, at man ikke kender afgiftsgrundlaget.”
Derfor efterlyser han en hurtig politisk afklaring – gerne inden sommerferien.
“Fordelene er åbenlyse”
Thomas Møller Sørensen undrer sig over, at politikerne endnu ikke har landet en aftale. Han mener, at gevinsterne ved at fjerne registreringsafgiften på elbiler burde være tydelige:
“Fordelene ved permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler står nærmest i kø: Lavere CO2-udledning, højere arbejdsudbud, færre årsværk i staten og mindre administration i erhvervslivet.”
Han påpeger også, at det i dag er markant billigere for staten at administrere en lav, løbende bilbeskatning end at opkræve den klassiske registreringsafgift:
“Statens indtægter fra registreringsafgift er en tredjedel af, hvad de var for få år siden,” lyder det fra direktøren.
Efterlyser politisk handlekraft
Branchedirektøren understreger, at bilbranchen har forståelse for, at “der politisk skal tages mange hensyn.” Men han appellerer direkte til regeringen om at handle hurtigt:
“Vi er også overbeviste om, at det med den nuværende midterregering, inden sommerferien, er muligt at samle et bredt flertal for en langt mere effektiv, enkel og fremtidssikret bilbeskatning.”
Og konklusionen er klar:
“Tiden er kommet til at gøre det, der virker, permanent.”
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]