Det kan godt vรฆre, regeringen vil lรฆgge bilafgifterne om. Men det er ikke noget at tage af, og elbilerne bliver ikke billigere, mener brancheekspert Jacob Skjรฆrris.
Regeringen vil lรฆgge bilafgifterne om. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har ligefrem sagt, at elbiler skal vรฆre ‘folkeeje’ i Danmark.
Men pรฅ Christiansborg skal man holde op med at fortรฆlle danskerne, at det bliver billigere at kรธbe og eje en elbil. Det mener brancheekspert Jacob Skjรฆrris.
For der er ifรธlge ham ikke noget at rykke med. I hvert fald ikke nรฅr det kommer til afgifterne. Elbilerne kan mรฅske nok komme til at se billigere ud, men virkeligheden er ifรธlge Jacob Skjรฆrris, at penge sรฅ bare skal findes et andet sted.
Det skriver han i et opslag pรฅ LinkedIn.
– Provenuneutral betyder, at der skal findes penge et andet sted. En afgiftsrabat forudsรฆtter, at der er noget at give af. Hvilket der ikke er pรฅ elbiler op til 419.000 kroner.
– Roadpricing er et andet ord for vejafgift, som kan give mening i omrรฅder med trรฆngsel, skriver brancheeksperten.
FDM foreslรฅr at diesel- og benzin-ejere skal betale
Han mener, at en omlรฆgning af bilafgifterne giver mening, hvis det rammer elbilerne, fordi de, som det er i dag, ikke er beskattet hรฅrdt nok.
– Men det vil give hรธjere afgifter for de fleste danskere, der kรธber en elbil, lyder det.
Uanset hvad, der kommer til at ske med bilafgifterne i Danmark, har politikerne dog travlt. Skatteministeren vil nemlig have en aftale pรฅ plads inden sommerferien.
Og hos FDM har man faktisk et forslag til, hvordan en ny afgiftsmodel kan strikkes sammen. Foreningen foreslรฅr at sende regningen videre til folk med diesel- og benzinbiler.
For kommer der til at mangle provenu, altsรฅ penge i statskassen, pรฅ grund af en afskaffelse af eksempelvis registreringsafgiften, ser FDM helst, at midler hentes i en ny kvoteordning fra EU.
ETS2-kvoten, som den hedder, betyder, at der bliver lagt kvoter pรฅ CO2-udledning. Og det skal folk med diesel- og benzinbiler betale for.
Helt konkret anslรฅs det, at ETS2-kvoten vil gรธre en liter benzin 1,09 kroner dyrere, end den er i dag. Alt imens en liter diesel vil stige med 1,17 kroner.
Det er heller ikke fรธrste gang, Jacob Skjรฆrris, der er Head of Automotive Tax and Projects hos IT-firmaet ASG Digital, advarer mod at pille ved registreringsafgiften pรฅ biler i Danmark.
Til Motor-magasinet har han sagt, at det vil รฅbne en ladeport af bilimport fra Tyskland, fordi danskerne her vil kunne nรธjes med at betale en mons pรฅ 19 procent. Den er 25 procent i Danmark.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]