Brabus nyeste monster er begrænset til 300 km/t

Der skal en elektronisk begrænsning til for at holde styr på Brabus' bud på en Mercedes-Maybach GLS, som har svimlende 800 hestekræfter.

Der skal en elektronisk begrænsning til for at holde styr på Brabus’ bud på en Mercedes-Maybach GLS, som har svimlende 800 hestekræfter.

Vi skal ikke ret mange år tilbage, før det var forbeholdt superbiler at accelerere fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. I dag er verden dog en helt anden. Som om fysikkens loven endelig har bøjet sig for mennesket.

LÆS OGSÅ: MERCEDES SKIFTER NAVN TIL MERCEDES

Mercedes-Maybach GLS er et skur. Et luksuriøst skur, bevares. Men ikke desto mindre et skur der vejer på den onde side af 2,4 ton. Sagt på en anden måde den fire-liters biturbo-V8’er har rigeligt at lave. Fra fabrikken har bilen 619 hestekræfter, hvilket gør den til den mest potente GLS, Mercedes nogensinde har produceret.



Porsche 911-hurtig
Altså som Mercedes har produceret. For når først Brabus har set på sagen, er det en helt anden snak. Hvis vi lige skal ridse lidt specifikationer op, så betyder 800 hestekræfter og 950 newtonmeter, at GLS i Maybach-trim spurter fra 0 til 100 km/t 4,5 sekunder, og at Brabus har følt sig nødsaget til at smide en elektronisk begrænsning ind ved 300 km/t.

Vi skal ikke længere tilbage indtil midt-00’erne, før en Porsche 911 GT3 RS ikke var hurtigere.

Har du i øvrigt set hjulene? Brabus kalder dem Monoblock M Platinum Edition, og de er 24″ store. 24″. Dem er der plads til, fordi den store Mercer har luftundervogn hele vejen rundt. Alligevel er det lykkedes Brabus at smide lidt af frihøjden. Ikke meget – 25 millimeter – men den enorme, kulfiberklædet SUV ér lavere.

Prisen har Brabus ikke sagt noget om, men på danske plader har GLS Maybach en startpris fra 3 millioner kr. plus det løse.

Spørgsmålet er så, kan du leve med kabinen?

 Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billederne af bilen.
Der skal en elektronisk begrænsning til for at holde styr på Brabus' bud på en Mercedes-Maybach GLS, som har svimlende 800 hestekræfter.



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk