Annonce:

KLUMME: Hej politi – lad os lave bilerne lovlige SELV!

Lige nu gør politiet en ekstraordinær indsats for at fjerne ulovlige biler fra vejene. Risikoen har altid eksisteret – der er bare lige ét problem, som ingen nævner…

Opdatering: Siden denne klumme blev skrevet i marts 2023, har politiet lidt et meget vigtigt nederlag i Vestre Landsret. Altså vigtigt for os, der godt kan lide at skrue selv. Læs mere her.

Lad os slå det fast med syvtommer søm. Der er ingen problemer i konstruktive ændringer, hvis de er godkendt efter alle kunstens regler, og det i sig selv kan være svært at navigere i.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Politiet kan i hvert fald ikke komme efter dig, hvis du har ændret på din bil med dokumenteret godkendte dele og eventuelt har stillet til lovpligtigt køretest. Læg her mærket til ordet du

For ligesom du gerne må udføre service og skifte bremser på din egen bil, må du også gerne foretage konstruktive ændringer på den. Du må også gerne køre i bilen, hvis du kan få ændringerne godkendt af de rette instanser, selvfølgelig. Og bilen skal til enhver tid kunne stille til et periodisk syn og klare det efter reglerne. Det er i hvert fald sådan, vi læser færdselsloven.

Så langt, så godt
Problemet opstår, når nogle bilejere vælger at gå den anden vej. Den ulovlige. Her på Boosted er vi absolut ikke hellige. Vi har både boret, hakket og udstyret vores andel af knallerter med knækudstødninger og Polini-cylinderkit. Og ja, vi har da også haft fingrene i en eller to biler, som nok ikke heeeelt har levet op til færdselslovens forskrifter. Men…

Hvad blev der af det frie valg?
Har politiet helt glemt, at bilister her i landet frit kan vælge værksted? Og har politiet helt glemt, at det ikke er ulovligt at skrue i biler på egen hånd? Der skal altså hverken et autoriseret eller frit værksted ind over, hvis du vælger at skifte bilens væsker, remme og andet godt i forbindelse med et service hjemme i perlegruset.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Du må også gerne skifte udstødning, toppakning og turbo selv. Selv, selv, selv… Det kan loven ikke forhindre dig i, så længe delene er godkendt til formålet. Om du så må køre med det, er en anden sag. Og ja, nogen vælger at løbe en risiko. Sådan er det. Og bliver man taget, må man tage straffen. Ikke så meget piveri der.

Hvad blev der af synshallerne?
Men hvorfor? Hvorfor, kære betjent, må vi ikke selv gøre vores bil lovlig igen, når du har stoppet os ude på vejen og konstateret, at vi har lavet ulovlige ændringer på bilen? Chancen for at vi i første omgang selv har gjort bilen ‘ulovlig’ er jo immervæk rimelig stor. Hvorfor er det så, at vi ikke selv må føre bilen tilbage i lovlig stand?

I gamle dage løb vi jo også den risiko, at du – kære betjent – tog vores knækudstødning på knallerten og gav os resten tilbage. Den blev jo ikke kørt ned til en autoriseret Yamaha-forhandler for at blive bygget original for vores regning. Så hvad er anderledes nu? Det er jo netop det, synshaller er til for. Du giver os uanset hvad en synsindkaldelse, og hvis vi kan fremstille vores bil til syn – periodisk eller ekstraordinært indkaldt – og synsmanden siger “godkendt”, er der vel i grunden ikke noget problem?

Hvad hvis der ligger to autoriserede værksteder i samme by?
Lad os for eksemplets skyld, at I beslaglægger vores bil, fordi vi har fjernet katalysatoren. Vi har den originale katalysator liggende hjemme på hylden og kan montere den på kort tid. Men nej – I eskorterer bilen videre til et autoriseret værksted i nærheden, hvor I beder dem om at bygge bilen helt original og derved udsteder en blankocheck. Som vi altså skal dække.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Og hvad nu hvis der ligger to autoriserede mærkeværksteder i samme by? Vælger I så det, hvor I selv kommer til service med jeres egen privatbil? I kan vel godt se, at der opstår interessekonflikter i hobetal ved den håndhævning af ‘loven’. For ikke at tale om de frie værksteder. Hvorfor er de ikke dygtige nok?

Som nævnt tidligere er det her et emne, der lægger Boosted-redaktionen meget nært, og lige nu er vi ved at lægge pres på flere instanser for at få nogle helt konkrete svar på, hvilken nyopfunden lov, politiet her benytter sig af.

Fortsættelse følger…

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke redaktionens.


Annonce:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler