BMW M2 kører stadig rundt som benzinbil. Men meget kunne have været anderledes, hvis tyskerne havde holdt fast i udviklingen af en elbil fra 2018.
BMW arbejdede allerede i 2018 på at elektrificere deres M-afdeling. En prototype baseret på den første generation af M2 coupéen er et eksempel på dette.
BMW M2-prototypen, internt kendt som “The Beast”, blev skabt af et lille team af ingeniører. Deres mål var at undersøge potentialet i en elektrisk M-bil.
Udadtil ligner bilen en standard M2, bortset fra at hullet til slæbekrogen mangler, en hækspoiler og guldfarvede bremsekalibre. Kabinen er blevet modificeret med et bur, et racersæde og øvrigt testudstyr.
BMW har ikke offentliggjort detaljer om prototypens drivlinje. Men der har selvsagt ikke været plads til den oprindelige rækkesekser. Det spekuleres i, at bilen har fire elmotorer, da alle fremtidige elektriske M-biler vil have dette setup.
Ingeniørerne beskriver prototypen som svær at kontrollere. M-chef Frank Van Meel sammenligner den med F10-generationen af M5, som kun havde baghjulstræk.
Den store V8-motor gjorde bilen vanskelig at tøjle med baghjulstræk, hvilket tvang BMW til at introducere firehjulstræk i den efterfølgende generation.
– Jeg kan stadig huske, da jeg i januar 2015 i forbindelse med Detroit Motor Show i et interview fik sagt, at den næste M5-generation ville få brug for firehjulstræk.
– Og alle sagde ‘det er verdens undergang’, for hvis man sætter firehjulstræk på en M-bil, kører den kun ligeud, der er ingen dynamik tilbage, siger Van Meel. .
Van Meel måtte “leve med shitstormen efter det interview i tre år, inden den første firehjulstrukne M5 kom på markedet. I dag tror han på, at folk mening om firehjulstræk har ændrret. Han vil endda gå så langt som at sammenligne det med overgangen til elbiler.
BMW lancerer i øvrigt en fuldt elektrisk version af den endnu større M3 i 2027. Det er i hvert fald planen.
Omvendt har 2024 også været året, hvor de fleste større bilmærker har haft travlt med at vaske hænderne fri for løfter om kun at bygge elbiler. Kinesiske Volvo er et af de mærker, som senest har måttet erkende, at man alligevel ikke kun kan bygge elbiler. Læs mere om det her.