Mens Mercedes og Volkswagen knokler for at kunne producere batterier til elbiler på egen hånd, er BMW meget godt tilfreds med at hente dem ude i byen. Og det er der en væsentlig årsag til.
BMW har en pragmatisk tilgang til batteriproduktion. I hvert fald når det kommer til elbiler. For hvor både Daimler og Volkswagen har travlt med at få stablet en egenproduktion af batterier på benene, har BMW det fint med at købe den slags uden for fabriksmurene.
Det selvom overgangen til elbiler går hurtigere end forventet. Også hos BMW der har fordoblet elbilsslaget og har ordrebøgerne fulde.
Damiler og Volkswagen smider penge i byggeriet af i alt otte nye gigant-fabrikker, som man kalder det. Heraf skal seks alene koncentere sig om batteriproduktion. BMW har ikke lige så travlt, selvom man på sigt også vil producere batterier selv, så stoler topcheferne i Bayern lige nu på, at man kan købe rigeligt med batteripakker af eksterne leverandøre.
Og at BMW er tilbageholdene med at kaste penge efter egenproduktion af batterier, er der ifølge mærkets finansdirektør Nicolas Peter en meget væsentlig årsag til.
– Vi er langt fra at være der, hvor vi kan sige, hvilken teknologi der vil være her de næste 10 til 15 år. Derfor er det vigtige at investere i mange ressourcer og flere forskellige samarbejder om udviklingen af battericeller, udtaler han til Reuters.