Annonce:

BMW vil erstatte kulfiber i nye biler med hørfrø

Tyske BMW har indgået en aftale med schweiziske Bcomp, som skal forvandle kulfiberdele til materialer af hørfrø. Ja, hørfrø. Porsche er også med på idéen.

BMW er på vej væk fra kulfiber.

Det tyske bilmærke vil i stedet anvende naturfiber fra hørfrø i kommende modeller, hvor kulfiber lige nu er en mulighed på listen over ekstraudstyr.

Det sker for at reducere CO2-udledningen markant i forhold til produktionen af kulfiber. Samarbejdet med specialisten Bcomp er centralt i den nye strategi.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Kulfiber har længe været populært i bilindustrien. Materialet er kendt for sin høje styrke og lave vægt. Det ses ofte i sportsvogne og performancemodeller.

Bilindustrien var da også på den anden ende, da EU-styret i Brusseles tidligere på året helt foreslog at kulfiber skulle forbydes. Læs mere om det her.

For der er også en bagside af medaljen i det fjerlettet kunstfiber. Det klassificeres som et giftigt stof. Det er i samme kategori som bly, kviksølv og hexavalent krom.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Når kulfiber kasseres, kan det frigive små partikler. De partikler kan skabe problemer for maskiner ved at kortslutte dem.

De kan også irritere huden på mennesker, der arbejder med materialet. Der er altså et behov for – og en efterspørgsel på – noget andet. Spørgsmålet er, om det lige skal være hørfrø. Men nu gøres forsøget.

Fremtidens materiale er lavet af hørfrø… måske

BMW’s nye alternativ er baseret på naturlige kompositfibre. De fibre udvindes af planten hør, som også bruges til at lave hørfrø og linned.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det er et mere bæredygtigt valg. Materialet er udviklet til at kunne erstatte kulfiber i bilproduktion.

Den helt store fordel ligger i produktionsprocessen. Ved at skifte fra kulfiber til de nye naturfibre kan CO2-udledningen reduceres.

Reduktionen er på op til 40 procent, lyder det. CO2-udledningen forsvinder altså ikke. Den bliver ‘kun’ mindre. Omend temmelig markant.

Mere efter annoncen:

Udviklingen er sket i samarbejde med det schweiziske firma Bcomp. De er specialister i letvægtsmaterialer baseret på naturfibre.

Flere bilmærker ser mod naturfibre

BMW er ikke den eneste bilproducent, der samarbejder med Bcomp. Det schweiziske firma arbejder også tæt sammen med andre kendte bilmærker.

Mere efter disse links:

Både Volvo, Polestar og Porsche har vist interesse for teknologien.

For BMW er skiftet bemærkelsesværdigt. Mærket var en af de første til at satse stort på kulfiber. De startede deres egen produktion af materialet op for mere end 15 år siden.

Beslutningen om at investere i naturfibre er detrimod en nyere prioritering.

Mere efter annoncen:

De nye naturfibre vil blive integreret i fremtidige BMW-modeller. Det bliver et direkte alternativ til de kulfiberdele, man kender i dag. Bilkøbere vil derfor møde materialet i kommende biler fra mærket.

Om hørfrøene så direkte udfaser kulfiber med hundrede procents sikkerhed, vil tyskerne foreløbig ikke sige noget om.

Den første bil med hørfrøsmaterialet er dog ikke i serieproduktion. I hvert fald ikke til gadebrug. I stedet tager BMW kulfiber-erstatningen med til 24-timers løbet på Nürburgring der køres i den kommende weekend.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også