Trods en massiv satsning på elbiler sælger BMW biler med V8-motorer som aldrig før. Kunderne vil have benzinbiler, siger udviklingschef Joachim Post.
Den generelle fortælling om elbilens totale dominans, har BMW sat et alvorligt spørgsmålstegn ved.
Aldrig før har det tyske mærke solgt så mange biler med store V8-motorer som lige nu.
Det er nyhed der ikke er til at tage fejl af i en tid, hvor de fleste andre bilmærker har travlt med at aflive deres forbrændingsmotorer.
Det er BMW’s udviklingschef, Joachim Post, der afslører den overraskende salgssucces i et interview med Motor1.
– Sidste år havde vi det højeste salg af premium-elbiler og samtidig rekordsalg af ottecylindrede motorer.
Meldingen understreger den dobbelt-strategi, som BMW i øjeblikket forfølger, har vist sig at virke.
V8-motoren er kommet for at blive
Mens salget af mærkets elbiler som iX og i4 vokser, er der altså en mindst lige så stor og købestærk kundegruppe, der aktivt fravælger elbilen og i stedet insisterer på lyden og kraften fra en klassisk V8’er.
Den udvikling har fået BMW til at slå fast, at V8-motoren er kommet for at blive.
I modsætning til konkurrenter som Mercedes, der har eksperimenteret med at erstatte V8-motoren med firecylindrede hybrid-løsninger i deres AMG-modeller, holder BMW fast.
I øjeblikket tilbydes V8-motoren i en lang række af mærkets mest populære og profitable modeller.
Det gælder de store SUV’er X5 og X7 og i den nuværende M5, hvor den kombineres med en hybridpakke.
BMW er ikke alene – flere vender ’tilbage’ til benzin
Mens V12-motoren er blevet ofret, det skete allerede i 2022, er V8’eren fredet og sikret en plads i modelprogrammet i mange år fremover.
– Vi vil give kunderne den bedste bil, og de kan selv bestemme, hvilken type drivlinje de ønsker, siger Joachim Post.
BMW’s beslutning om at holde fast i de store benzinmotorer er ikke enestående.
Den er en del af en større tendens, hvor flere af de store, europæiske luksusmærker nu trækker i land i forhold til deres tidligere, meget aggressive elbil-planer.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Ferrari netop lovet, at de vil fortsætte med at investere massivt i udviklingen af deres legendariske V6-, V8- og V12-motorer. Også her er meldingen, at forbrændingsmotoren langtfra er død.

