Annonce:

BMW overvejer elbiler med benzinmotor fra 2026

BMW har angiveligt bedt ZF udvikle en rรฆkkeviddeforlรฆnger pรฅ benzin til elbiler. Den gamle i3 REx-teknologi skal lรธse rรฆkkeviddeangst.

En prototype med en ny form for rรฆkkeviddeforlรฆnger bliver i รธjeblikket testet hos BMW.

Ifรธlge ubekrรฆftede forlydender kan teknologien vรฆre klar til markedet allerede i 2026. Det sker i et samarbejde med den tyske reservedelsgigant ZF.

Projektet bygger videre pรฅ de erfaringer, BMW gjorde sig med modellen i3 REx for over et รฅrti siden.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Den nye rรฆkkeviddeforlรฆnger fra ZF blev vist frem pรฅ biludstillingen i Shanghai. Teknologien er designet til at fungere med bรฅde 400-volts og 800-volts arkitekturer i moderne elbiler.

ZF har tidligere leveret lignende systemer til taxaer i London. Det nye system er dog specifikt udviklet til personbiler.

Prototypen, som BMW tester, skulle have en elektrisk rรฆkkevidde pรฅ op til 100 kilometer alene fra den strรธm, systemet genererer.

Gammel BMW-teknologi kan fรฅ comeback i nye biler

En bil med rรฆkkeviddeforlรฆnger, ogsรฅ kaldet en EREV, er en elbil. Den har dog en lille benzinmotor ombord. Motorens eneste opgave er at drive en generator, som producerer strรธm til batteriet.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Benzinmotoren trรฆkker altsรฅ aldrig direkte pรฅ hjulene. Det adskiller den fra en traditionel plug-in hybrid.

BMW var blandt de fรธrste bilproducenter til at benytte teknologien i serieproduktion. Det skete med lanceringen af i3 REx i 2014.

Modellen blev dog udfaset fรฅ รฅr senere, da BMW valgte at fokusere pรฅ rene elbiler med stรธrre batterier.

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Nu ser det ud til, at mรฆrket igen ser et potentiale i teknologien. Flere andre producenter, herunder Volkswagen, har ogsรฅ meldt ud, at de ser pรฅ lรธsninger med rรฆkkeviddeforlรฆngere.

Kina er den primรฆre drivkraft

Den fornyede interesse skyldes isรฆr en stigende efterspรธrgsel pรฅ det kinesiske marked. Her er biler med rรฆkkeviddeforlรฆngere blevet populรฆre. De ses som en god overgangslรธsning for mange bilister.

BMW forventer dog, at teknologien ogsรฅ kan blive relevant i Europa og Nordamerika. Den kan vรฆre et alternativ for bilkรธbere, som endnu ikke er klar til en ren elbil.

Mere efter annoncen:

Rรฆkkeviddeforlรฆngeren kan fjerne den sรฅkaldte rรฆkkeviddeangst. Det er bekymringen for at lรธbe tรธr for strรธm pรฅ lรฆngere ture.

For BMW er det ogsรฅ en mulighed for at genbruge en teknologi, som firmaet allerede har investeret penge og udviklingstimer i.

Mere efter disse links:

Det kan give mening at bygge videre pรฅ det fundament i stedet for udelukkende at udvikle endnu stรธrre og tungere batteripakker.

Mens BMW ser pรฅ nye mรฅder at forlรฆnge rรฆkkevidden pรฅ deres elbiler, fortsรฆtter udviklingen af rene elbiler ogsรฅ. Det er bare ikke alle kunder, der bider pรฅ.

Senest har Audi mรฅtte skrotte sit lรธfte om aldrig at bygge biler med forbrรฆndingsmotorer. I et nyt interview kryber topchefen ligefrem til korset, og indrรธmmer at benzinbilerne kan overleve 6,7,8 eller mรฅske 10 รฅr endnu. Lรฆs mere om det her.

Mere efter annoncen:

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ