Annonce:

BMW nægter at droppe benzin – bygger 1 million motorer

Mens konkurrenter kun vil elbilerne, holder BMW fast i forbrændingsmotoren. Topcheferne insisterer på det frie valg og fortsat udvikling af Euro 7-motorer.

BMW holder fast i forbrændingsmotoren. Produktionen fortsætter på trods af elbilernes fremmarch.

Hele 1,2 millioner benzin- og dieselmotorer blev bygget i 2024 bygget på Magna Steyrs fabrik i Ganz, Østrig.

Og ifølge BMW-cheferne Oliver Zipse og Klaus von Moltke er det kun begyndelsen på den nye æra af Euro 7-motorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mange andre bilmærker har ellers lovet en fuld overgang til elbiler.

Fabrikschef Klaus von Moltke skærer i et interview med Automobilwoche BMW’s holdning ud i pap.

– Forbrændingsmotoren er vores fundament og vil også finansiere vores fremtidige drift.

Udviklingen af motorer med alt fra tre til otte cylindre fortsætter. De nye motorer bliver designet til at overholde de kommende Euro 7-miljøkrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse, bakker fuldt op om sin direktør-kollega. Han mener ikke, at overgangen til elbiler skal tvinges igennem.

Kunderne skal have lov til at vælge selv.

BMW satser på både strøm, benzin og diesel

BMW er en af de få store bilkoncerner, som aldrig har sat en slutdato for benzin- og dieselbiler.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Den beslutning ser i dag mere og mere strategisk rigtig ud ud. I hvert fald har flere af konkurrenterne måttet erkende, at de ikke kun kan sælge elbiler.

Årsagerne til BMW’s strategi er blandt andet høje priser på elbiler.

En endnu ikke fuldt udbygget ladeinfrastruktur spiller også en afgørende rolle. Desuden er efterspørgslen på elbiler meget forskellig globalt.

Mere efter annoncen:

Andelen af elbiler i BMW Group var 19 procent i første kvartal af 2025. Det tal viser, at forbrændingsmotoren stadig udgør en meget stor – og faktisk den største – del af salget.

Samtidig forbereder koncernen sig på en i det mindste ‘elektrificeret’ fremtid. Forproduktionen af næste generation af elmotorer er allerede påbegyndt i Østrig.

Mere efter disse links:

Motorerne, der i sidste ende kommer ud af det arbejde, skal bruges i den kommende “Neue Klasse”-platform af netop elbiler.

Den første model i den nye serie bliver en ny iX3. Den får premiere på biludstillingen IAA i München til september i år. Produktionen af selve bilen senere på året i Debrecen, Ungarn.

Fremtiden er fleksibel med HVO100 og 2030-mål

BMW’s mål er en ligelig fordeling mellem elbiler og biler med forbrændingsmotor inden 2030. Det er en 50/50-fordeling, som viser en fleksibel tilgang til fremtiden.

Mere efter annoncen:

Andre bilmærker baserer deres strategi på politiske beslutninger. Det gælder især EU-forbuddet mod nye benzinbiler fra 2035. BMW forbereder sig i stedet på alle mulige scenarier.

– Det er ikke vores opgave at spekulere i det. Vores opgave er at være klar til alle udfald og sikre vores leveringsevne, siger von Moltke.

BMW tester også alternative brændstoffer som HVO100. Det er en fossilfri diesel, som er fremstillet af hydrobehandlede vegetabilske olier.

Ifølge BMW kan HVO100 reducere CO2-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med almindelig diesel. Biler produceret i Tyskland tankes allerede med HVO100, før de leveres.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

I Tyskland er det faktisk også muligt at tanke benzin, der reducerer CO2-udspillet med 90 procent. Og det til en pris, der chokerer bilisterne. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også