En ny patentansøgning afslører, at BMW ikke har travlt med at lægge benzinmotoren i graven. Tværtimod er en ny type cylindre-frakobling på vej.
Benzinmotorer spiller stadig en rolle hos BMW, selvom mange af konkurenterne satser stadig mere på elbiler.
En ny patentansøgning afslører, at folkene fra München arbejder på en eller flere benzinmotorer med et usædvanligt design.
BMW’s løsning skal – i hvert fald i teorien – både give bedre brændstoføkonomi og reducere udledningen. Kort sagt holde forbrændingsmotoren relevant i længere tid for flere bilister.
Motorens konstruktion adskiller sig fra den almindelige forbrændingsmotor ved at have stempler i forskellige størrelser.
Det skriver Carmoses.
Det betyder, at ikke alle cylindre fungerer på samme måde, når motoren er i gang. Ved kun at aktivere udvalgte cylindre på bestemte tidspunkter kan brændstofforbruget reduceres betydeligt.
Lidt som vi i dag kender det fra cylindre-frakobling i de mere almindelige benzin- og dieselmotorer, hvor bilmærkerne gerne vil spare ekstra på de dyre dråber.
I teorien er BMW’s teknologi bare en yderligere belastning af de eller de aktive cylindre, men det mener de tyske ingeniører at have fundet en løsning på.
Motoren fungerer ved at forbinde en primær cylinder med en sekundær cylinder gennem et to-vejs ventilsystem.
Udstødningsgasserne fra den primære cylinder udnyttes i den sekundære. Det skal desuden få mere energi ud af selve brændstoffet.
I dag udnytter selv de mest energieffektive forbrændingsmotorer sjældent mere end 40 til 42 procent af energien. Resten bliver til en smule varme i kabinen, mens størstedelen går tabt.
Hovedcylinderen klarer det meste af arbejdet. Mens den anden cylinder er mindre belastet.
Og selvom det lyder, som om at noget bare bliver mere slidt end andet, mener BMW, at det stik modsatte er tilfældet.
Tyskerne mener endda at have fundet nøglen til en endnu mere rolig motorgang.
Ved at justere momentet på krumtapakslen og optimere timingen kører motoren stabilt uanset antallet af cylindre.
Den nye teknik kan altså bruges både på de små 3-cylindrede, den større rækkesekser og V8-motorer. BMW siger dog, at systemet fungerer bedst i motorer med et ‘ulige antal cylindre’.
Derudover planlægger BMW at placere emissionsbegrænsende udstyr som katalysatorer tæt på den primære cylinder.
Det sikrer hurtigere opvarmning og mere effektiv forbrænding. Jo renere forbrænding, jo bedre restprodukt. Altså færre skadelige emissioner.
Mens flere producenter helt har stoppet udviklingen af nye forbrændingsmotorer, ser BMW fortsat potentiale i at forfine teknologien. Men tyskerne er ikke alene.
I februar sidste år viste Toyota, hvordan de allerede nu kan udstyre biler med filtre, der opfanger CO2. Idéen er, at bilerne skal trække kvælstoffet ud af luften.
Læs flere artikler efter annoncerne: