Hverken BMW’s berรธmte rรฆkkesekser eller V8-motoren skal nogen steder. Isรฆr sidstnรฆvnte er for god en forretning til at blive smidt pรฅ gulvet, siger chefen.
Selvom downsizing betyder stadig mindre slagvolumen og fรฆrre cylindre, nรฆgter BMW at lรฆgge V8-motoren i graven.
Det skyldes primรฆrt efterspรธrgslen fra bilisterne i USA og Mellemรธsten, som vรฆrdsรฆtter den karakteristiske lyd og kraft, som kun en V8-motor kan levere.
BMW’s udviklingschef, Frank Weber, siger i et nyt interview med Automotive News, at V8-motoren er kommet for at blive.
Han forklarer, at selvom en elektrificeret rรฆkkesekser kan levere samme ydelse, sรฅ foretrรฆkker mange kunder den jรฆvne motorgang, lyd og fornemmelse, som en V8-motor giver. Og at det isรฆr er amerikanerne, der er vilde med motortypen.
Der er dog ogsรฅ andre faktorer, der spiller ind. Emissionsreguleringerne er generelt lempeligere i USA og Mellemรธsten end i Europa.
Det kan betyde, at visse BMW-modeller i fremtiden vil blive tilbudt med V8-motor i USA, mens BMW mรฅ skรฆre ned hjemme i Europa.
Faktisk er det allerede sket. BMW 760i sรฆlges ikke i EU, medmindre man vรฆlger den pansrede og betydeligt dyrere 7 Serie i Protection-udgaven.
Det er endnu uvist, hvilke fremtidige BMW-modeller der vil fรฅ V8-motor. Prototyper af den nรฆste generation af X5 er blevet spottet under testkรธrsler.
Samtidig forlyder det, at BMW ogsรฅ vil forny X6 og X7. De tre SUV’er forventes som minimum at beholde otte cylindre i USA. Den dobbeltturbo 4,4-liters motor vil sandsynligvis fortsat vรฆre pรฅ programmet i Mellemรธsten og andre dele af verden med mere lempelige emissionskrav.
I den anden ende af skalaen nรธjes BMW i Europa med trecylindrede motorer. Smรฅ maskiner pรฅ halvanden liter, der ogsรฅ findes i diverse Mini-modeller.
En trecylindret motor finder man ikke i en BMW, der sรฆlges i USA. Men motoren var pรฅ programmet herhjemme i 2015 i 3-Serien kendt som F30.
Noget mange – bรฅde journalister og kunder – synes var underligt i en bil, som almindeligvis markedsfรธres som en ‘sportslig sedan’. Den 3-cylindrede 3 Serie holdt da heller ikke lรฆngere end til faceliftet. Pรฅ den mรฅde er den mindst motor nu igen en 4-cylindret motor pรฅ 1,6 liter.

