Forbrændingsmotoren skal ingen steder. I hvert fald ikke hos BMW. Heller ikke selvom en elektrisk M3 med 1.000 hestekræfter er på vej.
BMW forpligter sig til at holde M3-modellen med forbrændingsmotor på programmet ‘så længe det overhovedet er muligt’.
Lige nu forlyder det ellers, at BMW er med den første helt elektriske M3 i 2027. Omvendt er det også allerede offentligt kendt, at elbilen ikke presser benzinbilen ud.
Den næste generation af M3 får også en rækkesekser mellem forhjulene. Ligesom den nuværende model.
BMW M’s underdirektør Slyvia Neubauer bekræfter ligefrem den plan i et interview med australske CarExpert.
– Vi tilbyder elektriske M Performance-modeller, der leverer den ægte M-følelse uden CO2-udledning, i det meste af vores modelprogram, siger Neubauer.
– Men vi mener også, at der skal være plads til andre drivlinjer som hybridbiler eller almindelige forbrændingsmotorer.
Med en faldende efterspørgsel på elbiler giver det mening at beholde den benzindrevne M3. Ikke alle M3-købere vil nemlig have noget med elbiler at gøre. Heller ikke selvom de kan få flere hestekræfter.
I næsten et år har det været almindeligt kendt, at BMW vil holde fast i benzinbilen. Men nu bekræfter M-afdelingen det altså. Igen.
– Du kan være helt sikker på, at vi er forberedt på fremtiden, fortalte Neubauer til CarExpert.
– Jeg kan også forsikre dig om, at den fuldelektriske M3, som jeg netop nævnte, vil have en søster med en forbrændingsmotor. De vil eksistere parallelt.
– Så uanset hvad kunderne efterspørger, vil vi være i stand til at imødekomme alle behov på alle markeder, så længe lovgivningen tillader det.
Den elektriske BMW M3 får formentlig debut i første halvdel af 2027 som en direkte erstatning for den nuværende bil.
Det sker umiddelbart før, BMW præsenterer den samme bil med en rækkesekser. Altså en forbrændingsmotor. Det mener BMWBlog.
I lighed med den nye BMW M5 vil den næste M3 sandsynligvis være en hybridbil. I hvert fald har tyskerne sagt, at hybridløsningen er den eneste, som kan holde V8-motoren i live under de nuværende emissionskrav og grænser.
BMW har ikke bekræftet de oplysninger, så de skal tages med et forbehold. Én ting er dog sikker: Den næste benzindrevne M3 får ikke en manuel gearkasse.
Et bestyrelsesmedlem fortalte sidste år medierne, at den nuværende M2 er den sidste M-bil med manuelt gear. Det er derfor sandsynligt, at det manuelle gear udfases helt med de nuværende M3 og M4-modeller.
Læs flere artikler efter annoncerne: