Mens andre mรฆrker dropper sedanen, lover BMW’s designer i M-afdelingen, Oliver Heilmer, at den er “kernen i mรฆrket” og aldrig vil forsvinde. SUV’en fรฅr ikke lov at vinde.
Pรฅ trods af en massiv global efterspรธrgsel pรฅ SUV-modeller kommer BMW nu med et klart lรธfte til fans af og kunder der foretrรฆkker den klassiske sedan: Den forsvinder aldrig.
Mรฆrkets ikoniske 3-serie vil fortsat vรฆre en central del af modelprogrammet i fremtiden. Det slรฅr en af BMW’s mest hรธjtstรฅende designere, Oliver Heilmer, fast i et nyt interview.
Meldingen kommer i en tid, hvor bilverdenen er domineret af hรธje crossovere og SUV’er.
Mange bilmรฆrker- og koncerner har allerede droppet den traditionelle sedan for at fokusere pรฅ de populรฆre SUV’er.
Selv BMW’s egen nye “Neue Klasse”-รฆra starter med en SUV i form af den nye iX3.
Designer: En sporty sedan er kernen i og hos BMW
Men ifรธlge Oliver Heilmer, der er designchef for blandt andet de nye Neue Klasse-modeller, har BMW ikke tรฆnkt sig at gรฅ fra mรฆrkets rรธdder.
I et interview med det australske medie GoAuto kalder han den klassiske sedan for “kernen i BMW-mรฆrket”.
– For et par รฅr siden kunne man have troet, at sedanen var noget, der kunne forsvinde, indrรธmmer han.
– Men den er ret stabil, for at vรฆre รฆrlig. Nu er det noget, hvor vi kommer med en erklรฆring. Vi har sagt, at BMW stรฅr for sedaner.
Han definerer kernen som “en lille, sporty, elegant, mellemstor sedan”.
Nรฆste Neue Klasse-model bliver en 3-serie sedan
BMW’s lรธfte er ikke kun tom snak. Det bliver bakket op af de kommende modelplaner.
Den nรฆste model, der bliver afslรธret pรฅ den helt nye, fuldt elektriske Neue Klasse-platform, bliver netop en sedan.
Den nye elbil vil genoplive det gamle i3-navn og vil reelt vรฆre en elektrisk udgave af 3-serien.
Derudover vil de benzin-drevne versioner af 3-serien og den potente M3 ogsรฅ blive opdateret med det nye, mere afdรฆmpede Neue Klasse-design.
Designet vil ifรธlge Oliver Heilmer vรฆre mere “roligt” og “subtilt”, og de meget udskรฆldte, store nyrer fra den nuvรฆrende M3 forventes at forsvinde.
Lรธftet om at redde sedanen er ikke det eneste, BMW har givet sine fans pรฅ det seneste.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har chefen for BMW’s M-afdeling ligeledes lovet, at de populรฆre Touring-modeller heller ikke kommer til at dรธ pรฅ trods af to tidligere fiaskoer.

