Både nye diesel- og benzinmotorer med seks og otte cylindre er på vej.
Mens både den ene og anden bilfabrikant har travlt med at lægge fossilbilen i graven, trækker BMW i den anden retning.
Mærket fra Bayern udvikler nemlig forsat på både det ene og det andet fossilbrændstof. Det bekræfter BMW’s udviklingsdirektør Frank Weber i et interview med Auto Motor und Sport.
Der er, siger han, både seks-og ottecylindrede motorer på vej. For at effektivt at kunne reducere sin Co2-udledning er mærket nemlig nødt til at have forbrændingsmotoren på programmet nogle år endnu.
De motorer skal dog være ‘state-of-the-art’ for nu at sige det på moderne dansk.
– Alene med de nye sekscylindrede motorer er vi i stand til at reducere Co2-udslippet, mere end vi nogensinde har kunnet før med mellem generationskifte af motorer, siger udviklingschefen til det tyske medie.
I interviewt fik Frank Weber desuden sagt, at ‘kundernes efterspørgsel er lige så vigtig som jagten på at reducere emissionsudledningen’.