Annonce:

BMW har løst forbrændingsmotorens store problem

BMW kan have løst årsagen til et af forbrændingsmotorens helt store problemer – nemlig sod. Løsningen ligger i et nyt patent.

Annonce:

BMW har søgt patentet på en ny teknologi, der vil problemer med sodaflejringer i forbrændingsmotorer til livs.

Sod kan ophobe sig på motorens indsugningsventilerog med tiden nedsætte ydeevnen samt øge brændstofforbruget.

I patentet beskriver BMW en løsning, der potentielt kan minimere soden på ventilerne og samtidig gøre motoren mere effektiv.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Carmoses som opfangede patent-ansøgningen på EU’s patent- og varemærkekontor i München, Tyskland.

Almindeligvis transporteres luft- og oliedampe fra krumtaphuset til indsugningsmanifolden ved hjælp af trykforskelle.

Dette er en velkendt metode, som bruges i mange biler. BMW foreslår i stedet at anvende en venturipumpe, der kan blande dampene fra krumtaphuset med frisk luft.

LÆS OGSÅ: Staten gør disse biler billigere i Danmark fra 1. januar

Ifølge patentet tilføjes en separator, der adskiller olie fra gasserne i motoren. Olien returneres til oilesumpen, mens resten af dampene ledes væk. På den måde minimeres risikoen for at ‘restproduktet’ – altså soden sætter sig som aflejeringer i motoren.

Sodpartiklernes ophobning kan man som bilist, som det er nu, godt blive fri for i motoren. Men det kræver typisk omkostningstunge rengøringer eller udskiftninger af hele dele.

Det kan både blive dyrt og tidskrævende. Ved at forhindre soden i overhovedet at opstå kan BMW’s nye teknik spare bilisterne mange penge i værkstedsregninger.


I patent-ansøgningen siger BMW ikke noget, hvilket modeller den nye teknologi er tiltænkt. Eller om den slags bliver ekstraudstyr.

Patentet er indsendt til Den Europæiske Patentmyndighed, hvor det nu skal vurderes.

Den nye teknologi er et eksempel på, hvordan bilmærkerne stadig forsøger at forbedre forbrændingsmotorens effektivitet og mindske dens miljøpåvirkning.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Porsche gør også forsøg på at redde forbrændingsmotoren. Og det endda i en tid med stadigt strengere krav til teknologiens CO2-udledning. Læs mere om det her.

Andre har kastet sig over at hævet baren for, hvor meget af energien fra selve brændstoffet, dieselmotorer kan udnytte. Her er kineserne angiveligt meget langt fremme.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også