Hvorfor skulle vi det, lyder svaret fra BMW’s udviklingschef Frank Weber, hvis man spørger ham til biler med en rækkevidde på 1.000 kilometer.
Mange dieselbiler kan uden problemer køre 1.000 kilometer på en tankfuld. Men det er ikke noget, elbiler skal kunne.
I hvert fald ikke ifølge BMW’s udviklingschef Frank Weber. Det gør han meget klart i et interview med Automotive News.
– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapacitet. For så vil elbiler ikke længere give mening, fastslår Weber.
Udviklingschefen mener i øvrigt, at BMW-kunder er tilfreds med, at de ikke kan komme længere end 400 til 500 kilometer på en opladning.
Frank Weber forsvarer beslutningen med BMW’s næste række af elbiler, der baseres på den såkaldte Neue Klasse-platform. Tyskerne hævder, at de har fundet en måde at pakke batterierne på, så der er 30 procent mere energitæthed i dem.
Det betyder på almindelig dansk kortere ladetider. I hvert fald i teorien. BMW taler om, at det skal være muligt at lade til 300 kilometers kørsel ‘i løbet af 10 minutter’. Mærket har dog endnu til gode at bevise, om det rent faktisk kan lade sig gøre.
– Ud fra de data, vi har, køre folk sjældent længere end et par hundrede kilometer (ad gangen, red.) i en elbil, siger Weber.
Udviklingschefen siger også, at det vil være ‘en unødig belastning af miljøet’, at lave elbiler der er i stand til at køre eksempelvis 1.000 kilometer på en opladning.
De såkaldte faststofbatterier, der af mange i mindst lige så mange år er blevet udråbt til elbilens egentlige revolution, er også langt væk. Mindst to til tre generation af udviklingen, mener Weber.
Det hænger bl.a. sammen med, at bilfabrikkerne ifølge udviklingschefen har smidt store investeringer i den nuværende batteriteknologi, at disse først skal hentes hjem. Og det må bilisterne altså betale for, selvom der findes bedre teknologier.
Læs flere artikler efter annoncerne: