Mens andre tรธver, satser BMW pรฅ brintteknologien. En ny brintbil baseret pรฅ SUV’en X5 forventes klar i 2028 efter et tรฆt samarbejde med Toyota.
BMW bekrรฆfter nu sine planer om en brintbil. Det sker i et interview med Driving Hydrogen.
En ny SUV baseret pรฅ SUV’en X5 skal vรฆre klar til produktion i 2028. Satsningen pรฅ brintteknologi sker i et tรฆt samarbejde med Toyota.
Det bekrรฆfter Dr. Jรผrgen Guldner, der er programchef for brintteknologi hos det tyske bilmรฆrke.
Dermed er der lagt en konkret tidsramme for BMW’s fรธrste serieproducerede brintbil. Indtil nu har mรฆrket kun fremvist prototyper som iX5 Hydrogen-modellen fra 2024.
Meldingen kommer i en tid, hvor flere bilproducenter genovervejer deres strategi. Salget af rene batterielektriske biler viser tegn pรฅ afmatning.
Derfor investerer flere mรฆrker igen i udviklingen af benzin- og hybridmotorer. BMW ser dog ogsรฅ et stort potentiale i brint som drivmiddel.
Toyota-samarbejde skal sikre fremdriften
BMW’s udvikling af brintbiler sker ikke alene. Virksomheden har et tรฆt og mangeรฅrigt partnerskab med Toyota, som er en af de fรธrende inden for brรฆndselscelleteknologi.
Prototypen iX5 Hydrogen anvender netop brรฆndselsceller fra Toyota. Det samarbejde bliver nu udvidet frem mod lanceringen i 2028.
– Fra og med 2028-modellen udvider vi vores samarbejde, siger Jรผrgen Guldner.
– Vi arbejder tรฆt sammen med Toyota om hele designet af brรฆndselscellesystemet for at udnytte stordriftsfordele.
Det betyder, at de to giganter i fรฆllesskab vil udvikle og optimere den teknologi, der skal drive den kommende brint-SUV.
Fremtidens X5 kรธrer – mรฅske – pรฅ brint
BMW er ikke den eneste bilproducent, der fortsat tror pรฅ brint. Ogsรฅ Honda, Hyundai og Toyota forsker aktivt i teknologien som et alternativ til benzin og batterier.
En af de store fordele ved brintbiler er den hurtige optankning, som minder om en almindelig benzinbil. Samtidig udleder bilerne kun vanddamp under kรธrsel.
Ifรธlge Jรผrgen Guldner kan brintteknologien tilbyde “det bedste fra begge verdener”. Han peger pรฅ, at infrastrukturen med brinttankstationer langsomt forbedres i vigtige markeder. Det gรฆlder isรฆr i dele af Europa samt i Japan og Korea.
Det er sandsynligt, at den fรฆrdige produktionsmodel vil vรฆre baseret pรฅ den nรฆste generation af BMW’s populรฆre X5 SUV.
Spรธrgsmรฅlet er, om BMW kan samle nogle brintkunder op inden dag. Brintbilerne har det lige nu mere end svรฆrt.
Bare i Danmark er samtlige af de i รธvrigt meget fรฅ brintstationer helt forsvundet. Et nyt EU-regel, der tvinger medlemslandene, til at รฅbne eller genรฅbne brintstationer langs de offentlige veje, kan dog vรฆre en del af lรธsningen. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]