BMW: Elbiler kan nøjes med 600 kilometers rækkevidde

En elbil fra BMW skal ikke nødvendigvis kunne køre mere end 600 kilometer på en opladning, mener projektchefen bag BMW i4
Foto: BMW AG

Elbilerne kommer. Men de skal ikke nødvendigvis kunne køre ret langt på en opladning. Det mener BMW i hvert fald.

Er det nødvendigt med elbiler, som kan køre 1.000 kilometer eller mere på én opladning? Nej, siger BMW’s David Ferrufino. Han er projektleder for holdet bag mærkets kommende elbil i4. En elektrisk 4 Serie som forventes at lande på vejene allerede næste år.

Men den – og andre BMW’er – skal ikke nødvendigvis kunne køre ret langt mellem opladningerne, siger David Ferrufino i et interview med australske WhichCar.

– En rækkevidde på 1.000 kilometer eller mere er det ikke det mål, vi har med vores elbiler, fortæller projektlederen til mediet.



Ferrufino tilføjede, at elbilers rækkevidde kommer til at afhænge af, hvilket kunder de enkelte biler henvender sig til. I BMW’s egne rækker kan den elektriske i3, som allerede findes på vejene, eksempelvis ikke køre mere end 300 på en opladning. Derimod de 600 kilometer vil være en passende rækkevidde for en bil som i4.

Altså ifølge David Ferrufino.

Projektchefens udmelding skal da også nok set i det lys, at BMW ligne nu er ved at undersøge, hvordan man kan udvidede netværket af landestandere og af den vej rundt gøre selve elbilens rækkevidde mindre relevant.

Faktisk mener Ferrufino, at det allerede ‘er en behagelig oplevelse at køre fra eksempelvis Norge til Italien i en elbil. Men bekvemmelighed gør det ikke alene. Selve ladetiden er bilfabrikkerne også nødt til at reducere, indrømmer projektchefen.

I tilfældet i4 vil batteriet kunne gå fra 10 procent til 80 procent opladet på 31 minutter, hvis bilen er tilsluttet en 200kW hurtiglader.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk