BMW: Det er slut med V12’eren


BMW fortæller nu, at en specialudgave af M760iL bliver mærkets sidste serieproducerede V12-bil. 

En æra er snart slut. Når BMW har færdigbygget 12 helt specielle udgaver af den nuværende 7-Serie, er det forbi for mærkets mægtige V12-motor.

Baseret på M760i xDrive vil de sidste 12 BMW’er med V12-motor få tilnavnet ‘The Final V12’. Alle vil de blive bygget eksklusivt til det amerikanske marked.

Bilen skiller sig ud fra den almindelige 7-Serie med unikke 20″ alufælge, unikke emblemer og et udvalg af lak og interiør fra BMW Individual.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



De sidste biler er proppet med udstyr
Den 6,6-liters 12-cylindrede benzinmotor med to turboer forbliver uændret i forhold til M760i. Men det betyder, også at ejerne af de sidste BMW’er med 12 cylindre vil have 610 hestekræfter, en ottetrins automatgearkasse og en 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder.

Hver af de 12 bliver vil være proppet til taglinjen med ekstraudstyr. Eller det vil sige, at alt det udstyr, BMW kan komme på, stort set er standard. Blandt andet et Bowers & Wilkins-anlæg, adaptive LED-forlygter, køreassistentsystemer og meget mere.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



De sidste V12-BMW’er skal koste 200.000 dollars hver. Det svarer til 1,3 millioner danske kroner plus løse. Produktionen står til at begynde i juni med leveringer i juli. Hver bil vil være ledsaget af en bog, som fortæller historien om, at man som ejer altså kører rundt i én af de sidste BMW’er nogensinde med V12-motor.

Det begyndte i 1987
Med V12’erens farvel vil vi formentlig også se de sidste eksemplarer af den nuværende 7-Serien. Produktionen af G11’eren, som den hedder, forventes at sluttet i år. Altså forud for lanceringen af den næste 7’er.

BMW har tidligere bekræftet, at den næste 7-serie vil kunne fås med flere forskellige drivlinjer. Både som ren benziner, diesel og hybrid. Endda som elbil. Og faktisk har mærket fra Bayern allerede antydet, at den mest potente 7’er fremover biler en elbil.

Det markerer afslutningen på en æra for BMW, som først bragte en V12-mtor til live i 1987. Den første 750iL kørte rundt med en 5-liters suge-V12’er, der ydede 295 hestekræfter. Udgaver af motoren blev brugt helt frem til midten af 90’erne i 7- og 8-serien.

Den anden generation af motoren hed S70. Her blev slagvolumen øget, og det var også den motor, som gav BMW sin eneste Le Mans-sejr. Altså i en McLaren. Det var i 1999 i en F1.

BMW i Dammark har allerede trukket 7-Serien med V12-motor fra modelprogrammet. Helt slut er det dog ikke for den store V12’er med den silkebløde tomgang. Rolls-Royce vil bruge den helt frem til 2030.

E32’eren var den første BMW med V12-motor

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk