BMW-chef: Vores nye biler er nødt til at være dristigt designet

Alle kan designe en attraktiv bil. Men hvis ikke den skiller sig ud, er den intet værd, mener BMW's designchef Domagoj Dukec.
Foto: BMW AG

Alle kan designe en attraktiv bil. Men hvis ikke den skiller sig ud, er den intet værd, mener BMW’s designchef Domagoj Dukec.

Hvis der er noget i bil-industrien, som i øjeblikket – lige bortset fra elbilsdebatten – deler vandene, så er det BMW’s designsprog. Og intet yder på, at tyskerne bliver mere afdæmpet frem over.

Det skal nemlig være dristigt. For ellers skiller BMW sig ikke ud, mener mærkets designchef Domagoj Dukec. I München er man med andre ord nødt til at være ‘innovative’, når det kommer til design.

I et interview med Autocar brugte Dukec fornyelig konceptet i Vision Circular som eksemplet på, hvordan mærkets fremtid tager sig ud. Domagoj Dukec har selv haft en afgørende rolle i udformningen af konceptbilen, og han mener, at det er den vej, fabrikken bør gå.



Nyrerne overlever
I hvert fald når det kommer til bilernes udseende. Ellers giver det ‘ikke mening’, som Domagoj Dukec udtrykker det i interviewet.

– Alle ved, hvordan man gør en bil attraktiv. Men hvis den ikke giver mening, er den ligegyldig, siger designchefen til Autocar.

BMW har dog ikke tænkt sig at smide hele sin designtradition ud. Ting som den ikoniske nyregrill og Hofmeisterknækket i C-stolpen vil også være at finde på fremtidens BMW’er.

Men det kan godt være, at man skal lede lidt efter de ting. For som designchefen udtrykker det, vil begge dele gennemgå en ‘innovativ proces’.

Kigger tilbage for at se fremad
Det kan man så lægge i, hvad man vil. Men BMW’en er i hvert fald godt i gang med at skabe sig et andet udtryk, end hvad mærket længe har været kendt for.

For at introducere en lang række af elbiler har man dog valgt at genoplive et navn fra 1960’erne. Nemlig Neue Klasse. Men hvor navnet for seks årtier siden dækkede over en platform af baghjulstrukne, firecylindrede benzinbiler, betyder det nu elbiler.

En hel del elbiler faktisk. Her er nye modeller som SUV’en iX og i4 blot de første eksempler.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk