BMW’s administrerende direktรธr Oliver Zipse er godt nok pรฅ vej ud. Men han kalder alligevel strategien om kun at bygge elbiler for umulig.
At satse pรฅ kun at bygge elbiler er ikke bare en blindgyde, det er decideret umuligt.
I hvert fald hvis man spรธrger BMW’s administrerende direktรธr Oliver Zipse, der i januar 2025 valgte ikke at forlรฆnge sin kontrakt med det tyske mรฆrke.
Pรฅ vej ud af direktionsgangen i Mรผnchen slรฅr direktรธren dog fast, at det er utopi at tro, at elbilen kan klare hele verdens transportbehov alene.
For det kan slet ikke lade sig gรธre. Derfor mener Zipse ogsรฅ, at det er mere end dumt at satse alt pรฅ teknologien.
Derfor bliver BMW ogsรฅ ved med at sรฆlge rene benzin- og dieselbiler sidelรธbende med hybrider og elbiler. Det samme gรฆlder for brintbilerne.
Elbilen kan umuligt klare sig alene
– Vi tager ambitiรธse, politiske mรฅl seriรธst. Men vi nรฆgter at tro pรฅ en ensidig teknologisk tilgang, der begrรฆnser udbuddet.
– At satse alt pรฅ en teknologi – som eksempelvis elbilerne og e-mobilitet – vil ikke lede ned ad andet end en blind vej.
– Det er meget tydeligt, at forskellene selv i Europa simpelthen er for store (til at elbilen kan klare det hele, red.), lรธd det fra Zipse pรฅ BMW’s generalforsamling i sidste uge.
Her brugte han i รธvrigt forskellene mellem Belgien og Italien som et lysende klart eksempel. Mens belgierne hรฆlder milliarder af euro i stรธtte til elbilerne, holder italienerne igen.
Det betyder, at elbilerne sidder pรฅ 60 procent af markedet i Belgien, mens det kun er 4 procent af salget i Italien, der er nye elbiler.
Ifรธlge Zipse er det ikke et spรธrgsmรฅl om at tรฆnke sort/hvidt. I stedet bรธr politikerne tรฆnke i retning af, hvordan man mest effektivt skรฆrer i CO2-udledning, og det er her, elbilen ikke er det eneste svar.
Der er da ogsรฅ en stor sandsynlighed, at BMW-toppen har ret.
I hvert fald har deres konkurrenter det seneste lange stykke tid pรฅ det nรฆrmeste hold i kรธ for at overbevise bilisterne om, at forbrรฆndingsmotoren altsรฅ ikke er dรธd endnu.
Senest har kinesiske Volvo, som ellers har stรฅet stejlt pรฅ, at forbrรฆndingsmotoren er et overstรฅet kapitel, indrรธmme, at man ikke kan klare sig uden.
Kineserne kan heller ikke, som det ellers var planen, kun sรฆlge elbiler i Australien allerede fra 2026.
โ Der er ingen mening i at skubbe en strategi videre, hvis vores kunder ikke er klar til det, sagde Stephen Connor, direktรธr for Volvo Cars i Australien, til medietย Drive tilbage i marts mรฅned.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]