Det blev til 453 eksemplarer af BMW M1. Så mange biler skal vi nok ikke regne med i dag, for tyskernes bare anden superbil nogensinde bliver ekstremt sjælden. Men nu kommer den.
BMW’s M-afdeling ikke bare overvejer en M1-arvtager. Den ligger direkte i kortene
Den tyske performance-afdeling kigger mod nemlig mod en ny topmodel. På den måde vil BMW have mærkets bare anden superbil nogensinde med i planerne.
Fans har længe efterspurgt en moderne M1. Bilen skal kombinere fortidens ikoniske design med ny teknologi. BMW lytter måske nu endelig til de mangeårige ønsker.
Udmeldingen kommer i kølvandet på konceptet BMW Skytop. Konceptbilen blev vist frem ved sidste års Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Den kommer efter sigende meget snart. Men kun i et meget lille antal.
Kun 50 eksemplarer af Skytop forventes bygget. Prisen rygtes at lande omkring de 3,5 millioner kroner.
Det har dog ikke fået interessen til at lægge sig. Så BMW benytter lejligheden til at sende flere, lignende specialmodeller på gaden.
De nye biler vil bære det velkendte M-emblem. Det bekræfter en højtstående chef hos BMW M.
BMW M-specialmodeller er en ny strategi
Sylvia Neubauer er BMW M’s vicedirektør i kunder, brand og salgsafdelingen. Men i et interview med AutoExpress vil hun også gerne dele lidt af mærkets idéer og tanker om fremtiden med offentligheden.
– BMWs strategi er at have en serie af små serie-tilføjelser, som vi tilbyder vores kunder. “Der kommer noget (nyt, red.) ved Villa d’Este i år.”
– ..og sandsynligvis nogle fremtidige små serie-udgaver med ‘M’-betegnelsen.
Det kan man ikke andet end at tolke som om, at en efterfølger til M1 er på vej.
Adspurgt direkte var Neubauers svar positivt. Hun siger, at sådanne halo-biler positionerer og styrker mærket markant. De gør brandet meget, meget attraktivt, mener hun.
– De har den positive afsmittende effekt på brandet og på produktporteføljen.
– Man gør en bestemt kundegruppe meget, meget glade med de drømmebiler.
Tidligere M1-projekter og fremtidige M-koncepter
Selv de bilentusiaster, der ikke har råd, kommer til at beundre de nye biler, mener direktøren. Neubauer bekræfter på den måde, at specialmodeller er yderst vigtige.
– Det vil også være en del af vores fremtidige forretningsplan.
En ny M1 har været oppe at vende i medierne i årevis. BMW arbejdede angiveligt på en bil med plug-in hybrid drivlinje. Projektet internt var kendt som I16.
Det projekt var efter sigende 95 procent færdigt. Så blev det pludseligt skrottet af ledelsen. Beslutningen blev taget til fordel for den kontroversielle XM SUV. En bil som BMW har mere end svært ved at sælge.
Andre rygter peger på en anden annulleret superbil fra BMW. Den skulle have været fuldt elektrisk. Planerne nåede dog angiveligt kun til en model i ler, før ledelsen sagde nej tak.
BMW M ser ud til at følge en klar tendens i bilindustrien. Markedet for ekstremt dyre biler i stærkt begrænset oplag vokser hastigt.
Men vidste du, at BMW M1 – altså den oprindelige model kaldet E26 – nær aldrig havde eksisteret. Tyskerne bad Lamborghini udvikle chassiset. Men da italianerne i april 1978 var ved at gå på røven økonomisk, måtte BMW færdiggøre arbejdet selv.
Legenden går, at BMW’s egne inginørere måtte bryde ind på Lamborghinis fabrik i ly af natten for at få de prototyper, som Lamborghini havde arbejdet på, hjem til Tyskland og i sikkerhed.
Det hele skete angiveligt lige før en konkursforhandling. BMW M1 kunne altså være endt som en del af et konkursbo. Sådan gik det heldigvis ikke.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]