Annonce:

BMW: 4 cylindre er bare ikke godt nok i en M3

Modsat Mercedes-AMG holder BMW’s M-afdeling fast i, at 4 cylindre bare ikke er godt nok. Heller ikke C63-konkurrenten M3.

Mens den nuværende Mercedes C63 AMG har fået hug for kun at have 4 cylindre, holder BMW fast i, at det ikke er godt nok. Altså til konkurrenten M3.

Det fortæller M-afdelingens chef Frank Van Meel i et interview til australske Drive.

Tværtimod har BMW lovet både at holde liv i V8-motoren og den mindre søster rækkesekser, så længe ‘det overhovedet er lovligt’.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For selvom den første M3, E30-generation, faktisk ikke havde mere end 4 cylindre og 238 hestekræfter, er det ikke noget, BMW skal tilbage til.

Det kom end ikke på tale med downsizing – altså færre cylindre eller mindre slagvolumen – af noget som helst, understreger Frank Van Meel.

– Vi kommer med en elbil samtidig med, at vi holder liv i vores rækkeseksermotor, lyder det fra M-chefen i en briefing med australske medier.

Dermed står Mercedes ret alene med ideen om, at 4 cylindre er rigeligt. Selv Audi, som dropper V8-motoren i den kommende RS6, vil ikke gå så langt ned. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tilbage hos BMW er man helt klar i mælet om, hvorfor forbrændingsmotoren er værd at holde i live. Som et af de få større bilmærker har München-folket da også nægtet at sætte en slutdato på benzin- og dieselmotorerne.

– Rækkesekseren er i lighed med V8-motoren en meget ikonisk motor. Og den passer perfekt i netop M3, når det kommer til vægtforholdet i forhold til antallet af hestekræfter og køredynamik.

– Downsizing gør det meget svært at holde fast i performance. Især hvis du går efter den slags på en bane med en 4-cylindret bil.


– Og M3’eren bruges meget på bane. Derfor er det også udelukket at downsiz’e noget som helst.

Frank Van Meel er heller ikke sikker på, at livet er lettere for konkurrenterne hos Mercedes, selvom deres motor er mindre. De små, 4-cylindrede biler slipper nemlig ikke for at leve op til præcist de samme emissionskrav som alle andre.

– For at være helt ærlig; når du kigger på andre biler (konkurrenternes, red.), ser du på beslutninger, der blev taget for mere eller mindre fem år siden.

– Den slags skal man ikke basere beslutninger på. For når man ser på, hvad andre gør, er det allerede for sent.

– Jeg er fra Holland. Og her har vi et ordsprog, der går noget i retning af; Når du er til havs, skal du ikke følge efter alle de andre skibe. Du skal navigere efter stjernerne, for det holder dig fra at brage ind i kysten.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også