Bilsalget i Rusland døde næsten i 2022

Med en nedgang på næsten 60 procent kan bilindustrien i Rusland notere sig et af sine værste år nogensinde.

En af de industrier i Rusland, som virkelig har kunnet mærket omverdens sanktioner, er bilindustrien. Ikke bare lukkede og forsvandt de fleste udenlandske mærker ud af landet. Generelt faldt salget af biler heftigt i Rusland sidste år.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

LÆS OGSÅ: LADA genstarter produktionen – leverer biler uden airbags og ABS-bremser

End ikke beslutningen om genoplive det gamle sovjet-mærke Moskvitch kunne redde salget der skrumpede med 58,8 procent. Bare 687.370 biler blev det til. Det skal ses i forhold til 2021, hvor mere end 1,6 millioner biler kom på vejene i Rusland.

Og selvom tallet er uden salgsoplysninger fra Mercedes, BMW og Chevrolet – som alle er færdige i landet – viser det med alt tydelighed, at den russiske bilindustri er knæ.  Det gør især ondt på russerne, at Renault – som sad på 29 procent af markedet – har trukket sig ud af landet.

Reklameblok:



Ingen kan vide noget lige nu
Man valgte endda at sælge Lada tilbage til Rusland. Den beslutning har franskmændene dog fem år til lave om på. Hvis altså situationen i landet på den tid når at blive mere normal.

Lige nu ser fremtiden for bilindustrien i Rusland ikke ligefrem lys ud. Og så alligevel. Formanden for det russiske ‘Association of European Businesses’ mener, at salget af biler i 2023 kan vokse med 12 procent.

– Men i virkeligheden kan ingen forudse noget i den nuværende situation, citerer nyhedsbureauet Reuters ham for at sige.

Reklameblok:

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk