Krigen i Mellemøsten har ødelagt produktionen i Qatar, og derfor forsvinder Shell GTL-diesel nu helt fra de 13 danske stationer i løbet af juni.
GTL-diesel udgår i Danmark i løbet af juni 2026 som en direkte konsekvens af krigen i Mellemøsten.
Brændstoffet fra Shell forsvinder fra de danske tankstationer, da forsyningen fra det centrale produktionsanlæg i Qatar er stoppet.
Det er Shell selv, der i en meddelelse, som er del i en Facebook-gruppen om brændstoffet, bekræfter, at brændstoffet forsvinder fra de danske tankstationer.
Al forsyning af GTL Fuel til det danske marked er ophørt på grund af omfattende skader på Pearl-anlægget i Qatar, lyder det.
Pearl er det eneste anlæg i verden, der kan producere brændstoffet med de egenskaber, som det danske marked kræver.
Anlægget er ifølge energi-giganten blevet svært beskadiget under de igangværende uroligheder i regionen.
Det oplyste Shell allerede i marts ifølge Reuters.
Det er på nuværende tidspunkt uvist, hvornår produktionen kan blive genoptaget. Men de danske lagre forventes at løbe tør for de sidste diesel-dråber i slutningen af juni.
Nyheden rammer især transportbranchen, fordi mange busser og lastbiler benytter sig af den specielle diesel.
Men også en gruppe af privatbilister mister adgangen til brændstoffet, der er godt halvanden krone dyrere end almindelig diesel.
Det skal erstatte GTL i Danmark
GTL, der står for “Gas-to-Liquids”, er kendt for at brænde betydeligt renere end almindelig diesel. Det har gjort det til et hit blandt dieselbil-ejere, som gerne betale mere pr. liter.
Bilisterne, der kører på GTL-diesel, har især kunnet glæde sig over en renere forbrænding, der mindsker partikeludledningen.
Men de bilister må og skal nu se sig om efter andre alternativer på de 13 tankstationer.
Shell oplyser, at GTL vil blive erstattet af enten Shell FuelSave Diesel eller Shell Renewable Diesel HVO.
Sidstnævnte er et produkt baseret på biologisk affald og restprodukter.
Boosted forsøger i øjeblikket af få en kommentar til udfasningen af dieselbrændstoffet fra DDC Energi, der driver Shell-stationerne i Danmark.
Planen for, hvilket produkt der havner i hvilke tanke, er endnu ikke fastlagt. De berørte vognmænd og stationer vil få direkte besked om den præcise tidsplan.
GTL forsvinder fra otte Shell Truck-stationer, tre Shell Express og to almindelige Shell-stationer. Her vil skiltene med GTL snart blive pillet ned for sidste gang i denne omgang.
Pearl-anlægget i Qatar er bombet
For mange bil-ejere kommer det pludselige stop som en mavepuster. GTL har været en nem vej til en renere forbrænding uden at skulle ombygge motoren.
Her er de 13 lokationer, hvor GTL-diesel nu udgår:
- 8 Shell Truck-stationer: Her tanker primært den tunge transport.
- 3 Shell Express-stationer: Selvbetjeningstanke over hele landet.
- 2 Shell-stationer: Almindelige servicestationer med fuldt sortiment.


