Bilmærkerne gør med vilje elbiler alt for dyre

Ny forskning fra Circular Energy Storage viser, at bilmærker med vilje gør tvunget genbrug dyrt, hvilket gør prisen på elbiler unødigt høj.

Annonce

Bilmærkerne gør selv elbilerne unødigt dyre gennem alt for dyre kontrakter på genbrug af batterier.

Det viser ny forskning fra Circular Energy Storage.

Rapporten bag undersøgelsen fastslår, at bilmærkerne lige nu betaler alt for meget for at overholde EU’s miljøkrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EU kræver, at bilmærkerne tager ansvaret for batteripakkerne, når de er udtjent.

Forskningen fra det London-baserede firma CES viser dog, at bilmærkernes måde at håndtere kravene på kun gør alt dyre.

De fleste bilmærker indgår lige nu flerårige kontrakter for at sikre sig økonomisk stabilitet i det kommende årti.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet er bare, at de tegner kontrakterne på et marked der kun lige er begyndt at forme sig.

Genbrug – og det af batteripakker – sker kun i en meget lille skala. Det betyder, at priserne er pumpet kunstigt højt op.

I praksis efterlader bilmærkerne derfor enormt høje regninger til sig selv. Penge, som bilmærkerne ifølge rapporten, absolut ikke har råd til at miste.

Derfor er der kun ét sted at hente det tabte – nemlig hos kunderne i form af dyrere elbiler ude hos forhandlerne.

Genbrug af batteripakker og prisen pr. kWh

Tallene taler deres tydelige sprog i den britiske undersøgelse. Genbrugsomkostningerne pr. kWh ligger i dag på omkring 185 kroner for LFP-batterier og cirka 18 kroner for NMC-batterier.

For en gennemsnitlig batteripakke på 50 kWh betyder det en ekstra regning på mellem 930 kroner og 9.300 kroner.


Det er omkostninger, som i sidste ende bliver sendt direkte videre til bilisterne.

Forskerne forventer dog, at de priser vil falde med to tredjedele i takt med, at industrien kommer ud af de dårligere kontrakter.

Prisen pr. ton for forarbejdning forventes at falde fra cirka 41.000 kroner til under 14.000 kroner inden 2030.

Men fordi bilmærkerne kører med faste priser på genbrug, betaler bilisterne i sidste ende alt for meget for bilerne.

Bilisterne betaler for bilmærkernes fejl

Mere efter annoncen

CES mener, at branchen ser alt for forenklet på udfordringen med udtjente batterier. De ser det som en ren udgift, selvom der gemmer sig store værdier i de gamle celler.

Bilproducenterne kan selv spare sig ud af meget ved at renovere batterier eller ved at bruge dem til andet end biler.

Det er altså ikke kun teknologien, der holder prisen oppe på de elektriske modeller. Det er i høj grad også de valg, bilmærkerne selv har taget, konkluderer rapporten.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Redaktionen
Redaktionen
Redaktionen på Boosted.dk har arbejdet professionelt med biljournalistik siden 2013 og dækker dagligt nyheder, analyser og baggrundshistorier fra bilbranchen i Danmark og udlandet. Erfaringen spænder bredt og omfatter både klassiske biler, motorsport og den nyeste udvikling inden for elbiler, batteriteknologi og mobilitet.

Boosted har redaktionel tilstedeværelse i Årslev nær Odense og i Roskilde på Sjælland.

Har du en god historie til os? Skriv til [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet