Bilmærkerne er presset – nu sparer de standardudstyr væk


Priserne – også på de brugte biler – stiger. Og forhandlerne kan ikke få biler nok.

Efter corona og nu med krigen i Ukraine er bilproducenterne sendt til tælling. Og det mærker bilforhandlerne herhjemme også. Det skriver Nielsen Car Group i en pressemeddelse.

LÆS OGSÅ: Politiet tror, der er pillet ved bilen – “Det er ikke lovligt”

Faktisk er forhandlerene så presset, at de nu må tage nye metoder i brug for at holde forretningen kørende. Det hele skal sammenholdes med at bilsalget herhjemme er bremset gevaldigt op. I juni måned blev der solgt 27 procent færre nye personbiler i forhold til samme måned sidste år.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og det er i den grad noget, forhandlerne mærker.

– Som det er nu, kender vi ikke leveringstiden på nye biler, og det gør producenterne heller ikke. Det hele afhænger af forsyningskæderne. Vi ser, at flere producenter fjerner deres prislister, fordi de simpelthen ikke ved, hvornår og til hvilken pris de kan købe dele til at producere af, siger Bjarne Nielsen, adm. direktør i Nielsen Car Group.

Ses vi til Auto Show?


Flere sparer standardudstyr væk
Her mærker man også, at bilproducenterne er mindst lige så presset. Det ses tydeligt i de biler, som forhandlerne kan få hjem. Manglen på mikrochips betyder nemlig, at bilmærkerne sparer standardudstyr væk.

–  I jagten på at kunne producere og levere nye biler har nogle producenter været nødt til at spare på de eftertragtede mikrochips. Vi har for eksempel set biler, hvor helt almindelige standardfunktioner som el-indklappelige sidespejle eller at elruden kører helt op, selvom man kun kortvarigt holder knappen inde, siger Bjarne Nielsen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Allerede sidste år fortalte blandt andre VW, at mærket var begyndt at spare udstyret væk. Tidligere i år kom det i øvrigt frem, at BMW har samme problemer. Tyskerne har midlertidigt fjernet udstyr som Apple Car Play og Android Auto fra nye modeller. Det er der simpelthen ikke mikrochips nok til.

Andre mærker har af flere omgange sat hele samlebånd i stå. Ligesom priserne på nye biler er skudt i vejret, og de ser ikke ud til at finde et mere ‘almindelige’ leje lige foreløbig.

 

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk