Annonce

Bilmærker håner EU: 100% elbiler kan ikke lade sig gøre

EU vil stadig have alle nye varebiler til at køre på strøm i 2035. Men nu siger selv bilmærkerne nu, at planen er ren fantasi.

At 100 procent af alle nye varebiler kører på strøm alene i 2035 kan ikke lade sig gøre.

Så kontant er udmeldingen fra en række større producenter af varebiler i EU. Herunder Stellantis-koncernen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Autocar.

De danske bilimportørers organ Mobility Denmark bryster sig godt nok af, at hver tredje nye varebil i september kører på strøm.

Men det er ikke nok til at vende nogen form for udvikling. Tværtimod viser organisationens egne tal, at det, de kalder fremgang, reelt er tilbageskridt.

Det fortalte Boosted allerede i begyndelsen af august. Alene på det danske marked er salget af elektriske varevogne nemlig faldet med hele 13,2%, når man sammenligner de første syv måneder af 2024 med samme periode i år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og nu råber bilmærkerne selv altså også op. I en række skarpe vendinger råder bilmærkerne ligefrem EU til at stå på bremsen, når det kommer til regulering af bilindustrien.

Sker det ikke, vil planlagt lovgivning nemlig kaste bilmærkerne ud i en økonomisk ruin, lyder det. Allerede i februar advarede bilmærkernes interesseorgan ACEA om en gigantisk regning.

Ifølge ACEA venter der nemlig en regning på hele 16 millioner euro svarende til 119 milliarder kroner, hvis ikke EU slapper lidt af.

Mere efter videoen

Og med slapper lidt af mener ACEA, at EU skal finde en løsning på lovteksten. Som den er skruet sammen i dag, regner EU nemlig med et salg af varebiler, der slet ikke findes.

EU har ikke taget højde for ‘en generelt sløj efterspørgsel på elektriske varebiler’, lød det tilbage i februar.

Omvendt er EU faktisk kommet bilindustrien lidt i møde. Tidligere på året besluttede styret i Bruxelles, som Boosted kunne fortælle, at udskyde en række love.

På den måde bliver bilmærkerne ikke straffet for at svine ‘for meget’ med CO2-udslippet. Men det gælder altså foreløbig kun personbiler.

Og den lettere lovgivning er da også kun en udskydelse. De skal efter planen træde i kraft om bare to år. Altså senest i 2027.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også