Den 6. februar meddelte både Ford og Hyundai, der i Danmark importeres af den samme Nic. Christiansen-koncern, at alle forhandlere er fyret.
Nissan gjorde det i december 2023. Og nu er turen kommet til både Hyundai og Ford. Importøren har fyret alle forhandlere med et års varsel.
Kun et fåtal af dem vil blive tilbudt nye kontrakter.
Det offentliggjorde importøren torsdag i denne uge.
Fyringerne kommer efter mindre end et år efter, at moderselskabet Ford Motor Company officielt træk sig ud af Danmark, da man solgte forretningen til netop Nic. Christiansen.
Koncernen har desuden haft importen af Hyundai, som i hvert fald i en dansk kontekst er et noget yngre mærket. Hyundai kom først til Danmark i 1992.
På det tidspunkt havde Ford i Danmark allerede været her i 73 år. Og det endda med en bilproduktion som dog stoppede igen i 1965.
Bracheanalytikeren Rene Tønder er dog ikke i tvivl, om at de såkaldte ‘konsolideringer’ blandt de danske bilimportører kun lige er begyndt
– Den udvikling, vi nu ser for Ford og Hyundai, vil vi formentlig også komme til at se for andre mærker de kommende år.
– Vil f.eks. Stellantis fortsætte med den nuværende, noget fragmenterede forhandlerstruktur? Og hvad med Volkswagen og Skoda?, lyder det fra brancheanalytikeren i et opslag på LinkedIn.
Rene Tønder mener i øvrigt ikke, at de fyrede forhandlere nødvendigvis driver en dårlig forretning.
De fravalgte bilhuse er bare for små til at følge med den udvikling, som Nic. Christiansen ønsker sig på det danske marked.
Koncernen er da heller ikke uden frasalg i egne rækker. I 2023 slap det danske firma kontrollen med Hyundai i Sverige for til gengæld at købe sig til en række nordtyske BMW-forhandlere.
Læs flere artikler efter annoncerne: