Annonce:

Bilmærker får 110 milliarder kroner i bøder, siger direktør

Europæisk bilindustri riskerer at blive ramt af EU’s egne regler allerede fra 1. januar. Renaults direktør advarer mod et beløb på 110 millarder kroner.

Annonce:

Flere europæiske bilmærker står til at blive ramt af EU’s egne regler om gennemsnitlig C02-udledning, og det allerede fra 1. januar 2025.

Udledningen skal nemlig falde fra de nuværende 116 gram i snit til 93,8 gram. Hvis ikke bilfabrikkerne vil have massive bøder.

Men tallet er helt urealistisk, mener Renaults administrerende direktør Luca de Meo. Han advarer nu om bøder i en størrelsesorden omkring 110 milliarder danske kroner.

– Hvis elektriske køretøjer forbliver på det aktuelle niveau, kan den europæiske industri blive nødt til at betale 110 milliarder danske kroner i bøder eller opgive produktionen af ​​mere end 2,5 millioner køretøjer, siger Luca de Meo til France Inter radio.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Disse elbiler bør ikke lades over 25 procent, siger forsker

I lighed med Renault er Volkswagen og Ford nogle af de mærker, der virkelig skal sprøjte elbiler ud på vejene, hvis de skal undgå at betale de mange milliarder af kroner i bøder.

Men der er simpelthen ikke kunder nok til elbilerne. I hvert fald er der slet ikke de kunder til elbilerne, som bilfabrikkerne indtil for ganske kort tid siden havde regnet med.

– Hastigheden i udbredelsen af elbilen er kun det halve af, hvad vi har brug for at nå de mål, som gør, at vi ikke skal betale bøder, siger Luca de Meo.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Hos de europæiske bilfabrikkers interesseorganisation ACEA (European Automobile Manufacturers Association), som de Meo er formand for, forsøger man lige nu at få EU til at trække bøderne tilbage eller i det mindste ændre CO2-grænserne.

– Alle taler om 2035, om 10 år, men vi bør tale om 2025, fordi vi kæmper allerede. Vi skal have noget fleksibilitet. At sætte frister og bøder uden at kunne gøre det mere fleksibelt er meget, meget farligt, siger Luca de Meo.

Omvendt står de tyske bilproducenter lige nu og råber op om, at brændstof skal forbydes lige om lidt. Altså både benzin og diesel. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også