Annonce:

Bilmærke tæt på konkurs – skylder 1,8 milliarder kroner

Kinesiske Neta Auto ligner et konkursbo, der kæmper med en gæld på 1,8 milliarder kroner og mislykket refinansering. Toyota afviser pure rygter om et opkøb.

Det kinesiske bilmærke Neta Auto ligner mest af alt en konkurs.

Moderselskabet Hozon New Energy Automobile Co., Ltd er da også blevet begæring konkurs i det kinesiske retssystem.

Det sker efter måneder med økonomiske udfordringer for Neta Auto. Selskabet kæmper med en gæld på omkring 2 milliarder yuan. Det svarer til cirka 1,8 milliarder danske kroner. Toyota har samtidig afvist rygter om et opkøb.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Car News China.

Retsdokumenter fra 13. maj 2025 viser, at sagen om konkursbehandling allerede er rejst rejst. Det er Shanghai Yuxing Advertising Co., Ltd., der har indgivet begæringen.

Ifølge kinesisk konkurslov begynder processen typisk med en ansøgning om rekonstruktion. Det kan også være en formel konkursbegæring.

Når en kreditor indgiver en konkursbegæring, skal retten underrette skyldnerselskabet inden for fem dage.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Skyldneren har derefter syv dage til at gøre indsigelser mod begæringen. Hvis en rekonstruktion fortsætter, skal skyldneren eller den udpegede kurator indsende et udkast til rekonstruktionsplanen.

Det skal ske til retten og kreditormøderne inden for seks måneder efter rettens afgørelse om at indlede rekonstruktionen.

Neta Auto har aktivt søgt ny finansiering. Det skulle løse selskabets driftsproblemer. Den 24. januar 2025 afholdt selskabet et aktionærmøde for at drøfte sin finansieringsrunde kaldet Serie E.

Økonomiske udfordringer for Neta Auto

Artiklen fortsætter efter videoen:

Planen var at rejse cirka 4-4,5 milliarder yuan. Det svarer til 3,9-4,4 milliarder danske kroner. En ledende investor skulle bidrage med omkring 3 milliarder yuan, svarende til cirka 2,9 milliarder danske kroner.

Ifølge selskabets køreplan skulle de 3 milliarder yuan fra hovedinvestoren være modtaget i april. Det var efter gældsproblemerne var løst. Pengene skulle fuldt ud genoprette produktionen og finansiere fremtidig udvikling.

Kilder internt i Neta Auto bekræfter dog, at midlerne endnu ikke var nogen steder at se i midten af maj. Det har forværret den økonomiske situation for elbilproducenten.

Mere efter annoncen:

Allerede i marts 2025 besøgte adskillige leverandører Neta Autos hovedkvarter i Shanghai. De søgte betalingsløsninger.

Det fik selskabet til at organisere en leverandørkonference med fokus på gældsomlægning.

Mere efter disse links:

Den 25. marts meddelte Neta, at man havde indgået aftaler om gældskonvertering med en række investorer og leverandører. Aftalerne blev indgået med 134 kerneleverandører. De beløb sig til over 2 milliarder yuan eller cirka 1,9 milliarder danske kroner.

Toyota afviser opkøbsrygter

Planen modtog positive tilkendegivelser fra førende leverandører. Blandt dem var CATL og Gotion High-Tech. Det har dog ikke været nok til at afværge den nuværende situation.

Rygter om et muligt opkøb fra Toyota har også cirkuleret. Toyota China har dog eksplicit afvist spekulationer om en potentiel overtagelse af Neta Auto.

Mere efter annoncen:

Xu Yiming er chef for mærkevarekommunikation hos Toyota Motor (China) Investment Co., Ltd. Han svarede klart, da han blev spurgt til Neta.

– Vi har aldrig hørt om denne sag og beder om hjælp til at aflive det rygte.

Andre medier, der har kontaktet Neta Auto, skriver også, at rygterne om et opkøb er meget langt fra virkeligheden. Fremtiden for den kinesiske elbilproducent er derfor fortsat usikker.

Men det er ikke første gang, Neta Auto trækker overskrifter. Faktisk gik mærkets batteriproblemer verden rundt, da en kvinde efter bare 1 år i en af bilerne fortalte, at rækkevidden er blevet 90 procent mindre. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også