Annonce:

Bilmærke slettede 648 hestekræfter med softwareopdatering

Xiaomi har været nødt til at trække en meget kontroversiel software, der fjernede 648 hestekræfter, tilbage.

En ny softwareopdatering til elbilen Xiaomi SU7 Ultra har skabt vrede hjemme i Kina.

Opdateringen begrænsede nemlig bilens mange hestekræfter markant. Det fik flere bilejere til at reagere meget kraftigt.

Den kinesiske bilproducent Xiaomi lancerede for nylig SU7 Ultra i Kina. Techgiganten påstår, at bilen har hele 1.548 hestekræfter. Accelerationen fra 0 til 100 kilometer i timen skal derfor være overstået på bare 1,98 sekunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ligesom tophastigheden er 350 km/t. Det er en bil med betydelige præstationer. I hvert fald på papiret. Men en softwareopdatering nåede at ændre alt, og det har gjort kunderne rasende.

Xiaomi har nemlig reduceret effekten til 900 hestekræfter, og forlangt at ejerne består et køreteknisk kursus, hvis de vil have alle bilens hestekræfter igen.

Xiaomis software trækkes nu permanent tilbage

For at låse op for de oprindelige 1.548 hestekræfter skal ejerne nemlig opfylde en række særlige krav. Herunder bl.a. et kørekursus som Xiaomi selv udvalgte.

Udover turen på racerbane skal ejerne af Ultra-bilerne også “godkendes”. Det skulle ske via et særligt vurderingssystem udviklet af Xiaomi.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Softwareopdateringen introducerede også en ændring i bilens launch control.

Der blev indført en tidsforsinkelse på 60 sekunder. Ejerne altså skulle vente et minut, fra de trykkede på knappen, til funktionen kunne bruges. Xiaomi fortalt deres kunder, at de på den måde ville forhindre misbrug. Bl.a. ved rødt lys.

Kineserne stopper lancering på grund af dødsulykke

Reaktionerne fra bilejerne udeblev ikke. Ifølge mediet Carnewschina var mange ejere vrede over ændringerne. De følte sig begrænset af den nye software.


Den negative respons har da også allerede fået konsekvenser. Xiaomi har nemlig valgt at trække hele softwareopdateringen tilbage

Techkoncernen erkendte efterfølgende behovet for forbedring. Xiaomi indrømmede, at kommunikationen omkring fremtidige softwareopdateringer skal være mere gennemsigtig.

Trods tilbagetrækningen fastholder Xiaomi et synspunkt. De mener fortsat, at en racerbane er det sikreste sted at ‘afprøve SU7 Ultra i’

Det er dog langt fra første gang, at kineserne ender i problemer på grund af Xiaomi. Så sent som i april måned måtte techkoncernen udskyde lanceringen af en ny model, fordi der er alt for mange problemer med den første. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også