Annonce

Bilmærke raser – udsat for “løgn” fra 10.000 kriminelle

Xiaomi er et af verdens nyeste bilmærke. Samtidig er kineserne også dem med flest problemer, og nu hævder de at være udsat for løgne fra 10.000 kriminelle.

Xiaomis jurister hævder at have afsløret en omfattende smædekampagne mod mærkets første bil, SU7.

Næsten 10.000 sociale mediekonti spredte ifølge mærket falske rygter op til lanceringen af den kommende elbil YU7 SUV og mærkets første egenudviklede chip Xring 01.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Xiaomi hævder at have afdækket en omfattende smædekampagne.

Den er rettet mod bilmærket og specifikt elbilen SU7. Afsløringen kommer kort før præsentationen af den nye YU7 SUV og chipsettet Xring 01. Næsten 10.000 konti menes at være involveret.

Xiaomis juridiske afdeling har i den forbindelse udsendt en harmdirrende erklæring til pressen. De beskriver en koordineret indsats for at skade firmaets omdømme.

Det er sket på tværs af tusindvis af konti på sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere mistænkte er nu under efterforskning af kinesiske myndigheder. Det sker efter anklager om organiseret bagvaskelse. Xiaomi har selv fremlagt, hvad de mener er dokumentation i sagen.

Techfirmaet, der nu også bygger biler. kalder situationen en ny form for online-kriminalitet. Her bruger kriminelle bander automatiseret software til direkte at gå efter firmaer.

Softwaren genererer falsk indhold i stor skala for at påvirke den offentlige mening.

Mere efter videoen

– Distributionskæden er kompleks, og operationens omfang er enormt.

– Det har haft en alvorlig negativ indvirkning på både onlinemiljøet og vores virksomheds omdømme, lyder det fra bilmærkets jurister.

Baggrunden for Xiaomis udfordringer med SU7

Nyheden om den påståede smædekampagne kommer dog først et par mege uheldige sager for Xiaomi.

For nylig måtte firmaet undskylde over for SU7-ejere. De havde betalt omkring 58.000 danske kroner for en kølerhjelm i kulfiber og med særlige luftindtag.

Det viste sig dog, at ventilationsåbningerne på motorhjelmen ikke havde nogen funktion overhovedet.

De havde ikke den funktionelle, kølende effekt, som kunderne var blevet lovet. Det skabte naturligvis en del utilfredshed.

Mere efter annoncen

Kort tid efter opstod et andet problem. En softwareopdatering til bilen reducerede topmodellen SU7 Ultras ydeevne markant. Faktisk fjernede kineserne hele 648 hestekræfter.

Xiaomi måtte siden undskylde over for ejerne og give dem samtlige hestekræfter tilbage.

Men episoden kastede endnu flere skygger over det nye bilmærkets i forvejen plettede ry

Mere efter annoncen

Ifølge flere lokale medier, herunder Car News China, har de kriminelle bagmænd angiveligt forsøgt at ramme Xiaomi på omdømmet siden december 2024.

“Bagmændenes” metoder og industriens reaktioner

Firmaet hævder, at bagmændene brugte automatisk tekstforfatningssoftware. Den software fabrikerede falske oplysninger om Xiaomi.

De manipulerede de næsten 10.000 konti på sociale medier.

Formålet var ondsindet at sprede rygter og falske udsagn. Gruppen anvendte taktikker som at opildne online modstand.

De forsøgte også at spille rivaliserende mærker ud mod hinanden for at skade Xiaomis omdømme.

Xiaomi har ikke officielt navngivet nogen specifikke konkurrenter eller bagmænd. Men udtalelser peger på, at man anser det for at være en bevidst handling for at skade firmaet.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også