Det kinesiske mærke Changan er på vej til Danmark. Bilen Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er bygget på, biler den første.
En af Kinas største bilkoncerner Changan vil nu til Europa. De første biler, som specifikt er bygget til Europa, har allerede forladt samlebåndet på fabrikken i Nanjing.
Kursen mod Europa er sat, og Danmark bliver et af de første lande, som bilerne kommer til.
Bilerne er nu på en seks uger lang sørejse. De forventes at ankomme til europæiske havne i juni. Kundeleverancer i Danmark, Tyskland, Norge, Storbritannien og Holland vil begynde i september.
Det skriver mærkets PR-bureau i Danmark.
– Vores fabrik i Nanjing er et symbol på sammensmeltningen af kinesisk produktionsinnovation og europæiske kvalitetsstandarder,” forklarer Ethan Yin, administrerende direktør, Changan Europe.
– Hver Deepal S07 afspejler den præcision og det håndværk, som er muligt gennem den digitale produktionsrevolution.
Kan koste 335.000 kroner i Danmark
Changan Deepal S07 er udviklet med europæiske bilister for øje. Bilen er skabt på Changans udviklingscenter i Torino, Italien, mens produktionen udelukkende foregår i Kina.
Changan vil i den forbindelse gerne understrege, at Deepal S07 fik fem ud af fem mulige stjerne, da Euro Ncap smadrede bilen i sikkerhedens navn.
Udover sikkerhed leverer Deepal S07 en WLTP-rækkevidde på 475 km. Startprisen i Europa er angivet til 45.000 euro. Hvilket i danske kroner svarer til cirka 335.000 kroner.
Spørgsmålet er så, om det er noget, danskerne gider betale. For at komme noget af kritikken i forkøbet har kineserne ombygget et lager af reservedele i Holland.
Kineserne generelt har nemlig fået meget kritik for både at være for dyre og for langsomme, når det kommer til reservedele.
– Europæiske bilister forventer en enestående service gennem hele perioden, de ejer deres bil.
– Hvis vi skal opnå tillid i Europa, kræves der et engagement, der rækker ud over udstillingslokalet, siger Nic Thomas, marketing- og salgsdirektør hos Changan Europe.
– Vi træder ind i Europa med respekt for dets bilhistorie og tillid til vores evner til at bidrage meningsfuldt til industriens elektriske fremtid, siger Ethan Yin.
Det er bare ikke sikkert, at Changan når så langt. Tilbage i marts kom det nemlig frem, at den kinesiske regering overveje at tvangslukke mærket. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]