Bilisterne skal kontrolleres noget mere. I hvert fald skal der mere politi pรฅ vejene, mener det norske svar pรฅ FDM, NAF, efter det hรธjeste antal dรธdsulykker siden 2016
Den norske bilistorganisation NAF, der svarer til FDM i Danmark, chokerer nu med et kontroversielt krav.
Pรฅ grund af en stigning i antallet af trafikdrรฆbte krรฆver NAF mere politi og hyppigere kontrol pรฅ vejene.
Organisationen mener, at bilister i snit kรธre 75.000 kilometer uden nogen sรฆrlig risiko for at mรธde politiet pรฅ vejene.
Kravet kommer i kรธlvandet pรฅ offentliggรธrelsen af nye statistikker. Ved udgangen af oktober i รฅr havde 99 mennesker mistet livet i trafikken pรฅ norske veje.
Det gรธr 2025 til det vรฆrste รฅr mรฅlt pรฅ trafikdrรฆbte siden 2016. Til sammenligning dรธde 145 personer pรฅ de danske veje i lรธbet af 2024.
NAF mener i dag, at den udvikling krรฆver รธjeblikkelig handling fra ordensmagtens side. De peger pรฅ “en total mangel pรฅ synligt politi” langs vejene.
NAF: Risikoen er alt for lav
– Vi ved, at synligt politi har en god effekt pรฅ trafiksikkerheden, siger rรฅdgiver hos NAF, Jan Harry Svendsen.
– Desvรฆrre er det meget sjรฆldent, man ser politiet langs vejen.
Ifรธlge tal fra politiets egen trafiksikkerhedsrapport kan man kรธre 75.000 kilometer med for hรธj hastighed uden at blive stoppet.
Den lave risiko for at blive taget skaber en kultur med hensynslรธs kรธrsel.
Jan Harry Svendsen kรธrer selv mange titusindvis af kilometer om รฅret. I lรธbet af de sidste par รฅr har han kun oplevet at mรธde politiet med laserkontrol รฉn gang.
– Den eneste mรฅde at kontrollere dette pรฅ er med en รธget polititilstedevรฆrelse pรฅ vores veje, fastslรฅr han.
Bilistforening: รget kontrol virker
NAF opfordrer nu til รธget fokus pรฅ hastighedsoverskridelser, beruselse og farlig trafikadfรฆrd.
De roser i den sammenhรฆng den eksisterende indsats fra Beredskabspolitiet (UP).
Effektiviteten af synlige politikontroller er veldokumenteret. Ifรธlge Trafiksikkerhedshรฅndbogen, udgivet af Norsk Transportรธkonomisk Institut (TรI), er stikprรธvekontroller sรฆrligt effektive.
– Vi byder flere og hyppigere kontroller velkommen, fordi det er en foranstaltning mod risikabel adfรฆrd i trafikken, som vi ved virker, siger Svendsen.
Den lave risiko for at blive taget er ifรธlge NAF med til at opretholde den farlige adfรฆrd.
Der er en direkte sammenhรฆng mellem manglen pรฅ kontrol og de mange dรธdsfald i trafikken.
Ekstrem lav risiko for at blive taget
Kravet fra NAF om รธget politi-kontrol er et usรฆdvanligt, men nรธdvendigt, skridt fra en bilistorganisation.
Det understreger alvoren af den trafiksikkerhedskrise, som Norge befinder sig i.
Mรฅlet er ifรธlge NAF at kontrollere bilisterne noget mere, sรฅ de ikke begynder at tro, at politiet er helt vรฆk fra vejene.
En ting er, hvad det norske svar pรฅ FDM รธnsker sig. Noget andet er, hvad der rent faktisk sker ude pรฅ vejene.
Og til at begynde med vil regeringen i Oslo forbyde alle landets bilister at advare hinanden om politiets tilstedevรฆrelse.
Regeringen lรฆgger sรฅledes op til hรธjere bรธder og i lighed med Tyskland at gรธre alle former for trafikalarmer forbudt.

