Hvis man spørger de britiske bilister, er det ikke ligefrem, fordi dem – der kører elbil – jubler.
Det er ikke for pålidelighedens skyld, du skal købe en elbil. I hvert fald ikke hvis man skal tro en ny undersøgelse som det britiske analyse-firma Which? har fået udarbejdet.
I undersøgelsen bliver 48.000 britiske bilister med over 57.000 biler spurgt til, hvor pålidelige deres biler er.
Milde hybrider viser sig at være de mest pålidelige biler. Kun 17,3 procent af de adspurgte bilister meldte tilbage, at deres biler har været ramt af defekter.
Bilisterne i disse biler svarede desuden, at de gennemsnitligt kun har måttet undvære deres biler i 3,9 dage om året. Det har været i forbindelse med værkstedsbesøg, service eller andre nedbrud, som har holdt bilerne fra vejene.
Herefter kommer de gasdrevne biler, hvor 18,3 procent af ejerne meldte tilbage om defekter. Bilerne står i gennemsnit på værksted 3 dage om året. Med andre drivlinjer har livet som bilist vist sig at være noget mere bøvlet.
En Kia er den mindst besværlige
27,5 procent af alle plugin-hybrid-ejere i undersøgelse svarede, at deres biler har haft defekter. Og i snit har det kostet 4,2 dage på værksted over et år. Dieselmotoren kom efter med 29,1 procent meldinger om defekter og i snit 3,8 dage på værksted.
Helt slemt står det dog til med elbilerne. Her meldte 35,1 procent af ejerne tilbage, at de havde haft defekter på deres biler. Det har i snit kostet elbilerne 5,1 dag på værksted. I alt deltog 2.184 elbilejere i undersøgelsen.
Det, de hyppigst klagede over, var softwareproblemer. Værst ser det ud for Tesla. Her sagde 39 procent af ejerne, at deres biler på et eller anden tidspunkt har haft problemer som krævede værkstedsbesøg. Mens Kia e-Niro EV var den mindst besværlige af alle.