En bil er generelt en dårlig investering. Nogle er bare værre end andre, viser en undersøgelse af 1,2 millioner biler og deres gensalgsværdi. Meget af svaret ligger i lakken.
Glem alt om de sikre valg som sort og grå. En gul bil kan have en markant bedre gensalgsværdi, når den skal sælges igen.
Faktisk kan de mere vovede og sjældne farver betyde en stor økonomisk forskel for din bils restværdi efter tre år.
Det viser en omfattende analyse fra den amerikanske platform iSeeCars. Her har man gennemgået prisdata fra mere end 1,2 millioner brugte biler for at kortlægge farvernes effekt på værditabet.
Konklusionen er klar. For en tre år gammel bil kan farvevalget udgøre en prisforskel på op til 5.000 dollars. Det svarer til cirka 34.500 danske kroner.
De mest værdifaste farver er dem, man sjældent ser på vejene. En gul bil taber i gennemsnit kun 24 procent af sin værdi over tre år.
Lige efter følger orange med et værditab på 24,4 procent og grøn med et tab på 26,3 procent.
De farver placerer sig et godt stykke under det gennemsnitlige værditab på 31 procent.
Grå og sølv ligger under gennemsnittet
En række andre farver klarer sig også bedre end gennemsnittet. Det gælder for eksempel beige, som taber 29,5 procent i værdi.
Både rød og sølv ligger på 29,8 procent i værditab. Herefter følger brun med 30,4 procent, grå med 30,5 procent og blå med 30,9 procent.
De er alle farver, som ligger lige under det generelle gennemsnit for værditab.
I den modsatte ende af skalaen finder man de farver, der taber mest i værdi. Her er det især de populære farver, der klarer sig dårligt.
En sort bil taber i gennemsnit 31,9 procent over tre år, mens en hvid bil taber 32,1 procent.
Den mindst værdifaste farve er guld, som oplever et værditab på hele 34,4 procent.
Derfor er populære farver et dårligt valg
Det kan virke ulogisk, at de mest populære farver også taber mest i værdi. En ekspert fra iSeeCars forklarer hvorfor.
Det hænger nemlig sammen med udbuddet. Og når der er mange i én eller kun få meget bestemte farver, har forbrugerne på brugtmarkedet mere at vælge imellem.
Og at det er købers marked, presser i den grad prisen ned.
Der er en masse sorte og hvide biler som brugte, så købere kan kigge efter de biler, hvor prisen alligevel er lavest.
De sjældne farver som gul, orange og grøn er ikke eftertragtede af mange. En tidligere undersøgelse viste, at kun 1,9 procent af bilsøgningerne var efter en gul bil.
Samme lave procentdel gjaldt for orange biler, mens grønne biler blev søgt af 3,2 procent. Den lave udbud gør dog, at de få købere, der bare vil have én specifik farve, også er villige til at kaste mere mønt efter dem.
Farvevalget er dog kun én faktor, der påvirker en bils gensalgsværdi. Bilens stand, udstyr og generelle vedligeholdelse spiller en mindst lige så stor rolle for den endelige pris.
Og skulle der sidde nogle elbil-ejere, der ude og tro, at de kan få kassen for deres elbiler som brugte, kan de godt tro om igen. Bilen, der holder sin værdi absolut bedst, er nemlig stadig en benziner. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]