Tønder-virksomheden ALUnited har flere tyske bilmærker som kunder. Men krisen kradser og udløser 45 fyresedler. Flere tusinde kan være på vej.
Hos Tønder-virksomheden ALUnited er man nu nede på 105 ansatte på grund af krisen i den tyske bilindustri. Man har allerede fyret 45.
Det danske firma producerer bremsepedaler til bilmærker som Volkswagen- og BMW-koncernerne. Men det mærkes tydeligt, at de store bilmærker har fundet bakgearet.
Ordrerne strømmer ind som før, siger Tønder-virksomhedens tekniske direktør Udo Petschat til DR.
– Vi kunne sige, at vi beholder 150 mennesker, og efter to år er vi så bankerot. Eller vi kunne gøre det rigtige, reducere i folk og sikre firmaets fremtid, lyder det.
Ifølge en ny rapport varsler Dansk Industri, at der er yderligere milliardtab og hundredvis af fyringer på vej på det danske arbejdsmarked, fordi økonomien i Tyskland ikke kan svinge sig ud af tomgang.
Ifølge rapporten fra Dansk Industri svarer 4 ud af 10 virksomheder, at deres salg til Tyskland er faldet. Lige så mange firmaer svarer, at de har måttet fyre folk på grund af nedgangen.
Rapporten forudser, at Danmark står til at tabe 7,5 milliarder kroner alene i eksport. At tyskernes økonomi står stille, kan koste 3.000 danskere jobbet.
Det er da også allerede sket, at virksomheder har skåret ned eller helt trukket sig ud af Danmark. Bosch har nedlagt 77 stillinger i Danmark, da giganten endegyldigt lukkede den 63 år gamle reservedelvirksomhed Holger Christiansen A/S med hovedsæde i Esbjerg i oktober sidste år.
Også på Fyn er der forsvundet arbejdspladser. Firma Walker Danmark, der producerede udstødningssystemer og lyddæmpere i Middelfart, er lukket helt ned og rykket til Polen.
At der kan være enndu flere fyringer og nedlukninger på vej, vidner især situationen hos Volkswagen-koncernen om.
Audi lukker i denne uge sin eneste fabrik i Belgien. Alene det træk koster 3.000 folk jobbet, samtidig vil Volkswagen lukke tre fabrikker hjemme i Tyskland og fyrer 35.000 folk over de næste år.
Senest er det kommet frem, at Porsches statsning på elbiler har slået fejl. Det koster nu 1.900 af mærkets ansatte jobbet. I mens sadler mærket om med en milliardstor investering i forbrændingsmotoren.
Læs flere artikler efter annoncerne: