Hvis det står til både de danske bilimportører og Dansk Industri, skal den periodiske afgift på danske biler fordobles. FDM kritiserer forslaget.
Både de danske bilimportører og brancheforeningen Dansk Industri ser helst, at den periodiske afgift på biler i Danmark bliver fordoblet.
Den seneste omlægning af afgiften blev vedtaget i december 2020, og her kom et flertal på Christiansborg frem til, at afgifterne skal stige med 36,9 procent frem mod 2026.
Men det er altså ikke nok, mener bilimportørernes brancheorganisation Mobility Denmark. De danske bilejere skal have dobbelt så mange penge op ad lommerne for bare at eje deres biler.
Men det er en rigtig dårlig idé, mener FDM.
– Det skal være muligt at købe en billig elbil, men det skal ikke være på bekostning af ejere af benzin- og dieselbiler, skriver medlemsforeningen på sin hjemmeside.
Ifølge FDM ser Mobility Denmark og Bilbranchen i DI helst, at staten indfører kørselsafgifter og fuld afgift på strøm til elbiler.
Det skal, mener begge organisationer, holde elbilerne afgiftsfrie i en længere periode.
FDM peger på, at forslaget fra bilimportørerne vil gøre biler dyrere for alle, også dem der ‘kun’ har økonomi til billigere biler.
– FDM er mere bekymret for, om der kommer væsentligt billigere elbiler på markedet hurtigt nok. Faktum er, at det hidtil har været de mest ressourcestærke familier, der har købt elbil, lyder det fra medlemsorganisationen.
Efter planen skal elbiler slet ikke have nogle afgiftsmæssige fordele i 2035. Det betyder, at en elbil, der koster 400.000 kroner i dag, vil koste 150.000 kroner i ekstra afgifter allerede om 5 år.
Noget tyder dog på, at regeringen ikke er klar til at gå så langt.
I hvert fald har skatteminister Rasmus Stoklund (S) sagt, at han ikke har lyst til at gøre elbilerne dyrere. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: