Annonce:

Bilgigant vil lukke endnu en europæisk bilfabrik

Verdens fjerdestørste bilkoncern Stellantis truer med at lukke en fabrik i England. Her bygger man især varevogne for koncernens europæiske mærker.

Annonce:

Stellantis, der er verdens fjerdestørste bilkoncernen, har annonceret planer om at lukke sin fabrik i Luton, England.

Lukningen kan ske som led i en strategi, der skal styrke produktionen på fabrikken i Ellesmere Port, som er tiltænkt rollen som virksomhedens centrale produktionssted for lette varevogne i England.

Ifølge Stellantis indebærer denne plan en investering på yderligere 50 millioner pund i Ellesmere Port.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Top Gear.

– Mens Ellesmere Port styrkes som bæredygtigt knudepunkt for produktion af lette erhvervskøretøjer i Storbritannien med overførsel af aktiviteterne fra Luton, forbliver virksomheden engageret i at handle ansvarligt over for sine medarbejdere i Luton, lyder det i en meddelelse fra Stellantis.

Det blev desuden fremhævet, at de ansatte, der ønsker at flytte til Ellesmere Port, vil få støtte til omplacering og “attraktive vilkår”. Der vil samtidig blive skabt flere hundrede faste stillinger på den udvidede fabrik.

For de medarbejdere, som ikke ønsker at flytte, vil Stellantis tilbyde muligheder for omskoling og samarbejde med lokale arbejdsgivere og myndigheder for at hjælpe dem med at finde nye job i Luton-området.


Luton-fabrikkens fremtid har været genstand for usikkerhed, selvom Stellantis tidligere i år meddelte, at produktionen af elektriske varevogne skulle begynde der i 2025.

Usikkerheden blev forstærket, da Stellantis’ direktør, Carlos Tavares, i oktober udtalte, at en beslutning om de to britiske fabrikker var lige rundt om hjørnet.

Baggrunden for lukningsovervejelserne er faldende efterspørgsel og de britiske myndigheders krav om produktion af elbiler – kendt som ZEV-mandatet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Dette mandat pålægger bilproducenter, at 22 procent af deres produktion skal være elektrisk i 2024, en andel der stiger til 80 procent i 2030. Kravene har ført til opfordringer om en lempelse af reglerne fra flere interessenter. Kravet har en anden bilproducent krævet fjernet. Læs mere om det her.

Investeringen i Ellesmere Port følger en tidligere investering på 100 millioner pund i 2021, som gjorde fabrikken til Stellantis’ første anlæg dedikeret til produktion af elbiler.

Stellantis har udtalt, at det foreslåede skridt vil bidrage til større produktionsmæssig effektivitet og støtte ambitionen om at blive verdens førende producent af lette erhvervskøretøjer.

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også