Den franske bilgigant Renault planlægger at fyre 3.000 ansatte. Det sker, efter koncernen har præsenteret et tab på 82 milliarder kroner i første halvår.
Den franske bilgigant Renault er i dyb krise og planlægger nu at fyre 3.000 ansatte på verdensplan.
Fyringsrunden er en direkte konsekvens af et gigantisk milliard-tab og en intensiveret konkurrence på bilmarkedet.
Det skriver det franske medie L’Informe.
Renault har selv bekræftet, at man i det mindste overvejer at gribe ind med de helt store besparelser.
Ledelsen har dog endnu ikke officielt bekræftet antallet af fyringer.
– Usikkerhederne på bilmarkedet og det ekstremt konkurrenceprægede miljø taget i betragtning, bekræfter vi, at vi overvejer måder at forenkle vores drift, fremskynde eksekvering og optimere vores faste omkostninger på, lyder det fra en talsmand for Renault ifølge Reuters.
Del af ny spareplan “Arrow”
Jobnedskæringerne er en del af en ny, intern spareplan med kodenavnet “Arrow”.
Planen går ud på at reducere arbejdsstyrken i support-funktioner som HR, finans og marketing med 15 procent.
Det forventes at resultere i omkring 3.000 afskedigelser.
Fyringerne vil primært ske gennem frivillige fratrædelsesordninger.
Det vil sige, at medarbejdere kan vælge at forlade firmaet mod en økonomisk kompensation.
Tab på 82 milliarder kroner
Baggrunden for den store spareplan er en katastrofal økonomisk situation for Renault.
I juli måned præsenterede koncernen et netto-tab for årets første halvdel på hele 11,2 milliarder euro.
Det svarer til over 82 milliarder danske kroner.
Det enorme tab skyldes blandt andet en nedskrivning på 9,3 milliarder euro på partneren Nissan.
Men selv uden den nedskrivning faldt Renaults nettoindkomst til mindre end en tredjedel af overskuddet fra året før.
Den negative udvikling skyldes et svagere marked for varevogne, store udgifter til udvikling af elbiler og et stigende kommercielt pres fra især kinesiske bilproducenter.
Opgaven med at redde den franske gigant ligger nu hos den nye administrerende direktør, Francois Provost.
Han overtog jobbet i juli, efter at den tidligere topchef, Luca de Meo, forlod posten under stor mystik.
Kort forinden havde de Meo nemlig sagt, at han ‘ikke havde intensioner’ om at forlade hverken bilbranchen eller Renault.
Den dybe krise hos Renault er en del af en større krise, der har ramt hele den europæiske bilindustri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er situationen i Tyskland så alvorlig, at kansleren har indkaldt til et nationalt krisemøde for at undgå et totalt kollaps.

