General Motors vil bruge 6 milliarder på udviklingen af sjette generations V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra trods tidligere udfordringer med L87-motoren.
General Motors (GM) fastholder troen på V8-motoren.
Bilgiganten har løftet sløret for en massiv investering på 6 milliarder kroner. Pengene skal finansiere udviklingen og produktionen af en ny, sjette generation af V8-motorer.
De nye motorer er tiltænkt populære modeller som Chevrolet Silverado og GMC Sierra. Investeringen kommer efter en periode med udfordringer, herunder en større tilbagekaldelse af L87 V8-motoren.
Den betydelige sum penge vil primært blive allokeret til GMs Tonawanda Propulsion-fabrik i New York.
Det skriver Carscoops.
Virksomheden selv betegner det som den største enkeltstående investering i en fabrik nogensinde. Denne satsning understreger GMs fortsatte engagement i V8-teknologien.
Beslutningen om at investere følger en periode med problemer for GM. I starten af maj 2024 måtte virksomheden tilbagekalde over 721.000 biler.
De var alle udstyret med en 6,2-liters L87 V8-motor, produceret mellem 2021 og 2024. Et af tiltagene for at afhjælpe problemerne var at skifte motorolien på de berørte enheder.
Med den nye investering forsøger General Motors at signalere, at V8-motoren stadig har en fremtid. Den amerikanske bilkoncern vil vise, at de fortsat ser potentiale i den traditionelle motortype, selv i en tid med øget fokus på elektrificering.
Den kommende V8-motor vil være den sjette generation fra GM. Der er endnu sparsomme detaljer om specifikationerne.
GM oplyser dog, at motoren vil byde på forbedret ydeevne. Den vil også være mere brændstoføkonomisk sammenlignet med nuværende modeller. Nye innovationer inden for forbrændingsteknologi og varmestyring vil blive implementeret.
Fremtidens motorer til Chevrolet og GMC
Til sammenligning yder GMs nuværende 5,3-liters V8-motor 355 hestekræfter. Den har et drejningsmoment på 519 Nm. Forventningerne til den nye generation er derfor høje.
Flere kendte og store modeller fra GMs portefølje vil blive udstyret med den nye V8-motor. Det inkluderer Chevrolet Silverado, Chevrolet Tahoe og Chevrolet Suburban.
Fra GMC-mærket gælder det modellerne Sierra, Yukon og Yukon XL. Det er typisk biler, hvor trækkraft og motorkraft er vigtige salgsargumenter.
Produktionen af de nye V8-motorer forventes at begynde om cirka to år. Inden da vil Tonawanda-fabrikken i New York sandsynligvis gennemgå omfattende renoveringer og opgraderinger. Fabrikken har en lang historie og har været i drift i 87 år.
Mary Barra, administrerende direktør for General Motors, er glad for at pengene til de nye V8-motorer nu er fundet.
– Vi fortsætter med at innovere de motorer, vi bygger der, for at gøre dem mere brændstofeffektive og mere højtydende, hvilket vil hjælpe os med at levere biler i verdensklasse til vores kunder i mange år fremover.
Den tidligere nævnte tilbagekaldelse af L87 V8-motorer har dog ført til yderligere komplikationer for GM. Oprindeligt anbefalede GM brugen af en 0W-20 motorolie. Den blev senere ændret til en 0W-40 olie.
Retssag efter øget brændstofforbrug
Denne 0W-40 motorolie har en højere viskositet. Det giver bedre beskyttelse af motorens interne komponenter.
Ulempen er dog, at den højere viskositet kan føre til en forringelse af motorens brændstoføkonomi. Den øgede smøreevne medfører også øget modstand i motoren, hvilket resulterer i et højere brændstofforbrug.
Som en konsekvens af den forværrede brændstoføkonomi har en gruppe berørte bilejere i USA anlagt et gruppesøgsmål mod General Motors.
De søger kompensation for de øgede brændstofudgifter, som olieskiftet har medført. Det bliver interessant at følge udviklingen i både V8-satsningen og retssagen.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]