Elbilen Geely XingYuan overhaler BYD og bliver Kinas bedst sælgende model, mens søsterselskabet Volvo Cars kæmper med faldende salg og store spareplaner.
Geely Auto, søsterselskabet til Volvo Cars, har vind i sejlene på hjemmemarkedet i Kina.
Ifølge det seneste kvartalsregnskab er bilsalget steget med 48 procent sammenlignet med året før. Samtidig er overskuddet mere end tredoblet.
Det står i skarp kontrast til Volvo, hvor man i øjeblikket forsøger at finde 18 milliarder kroner i besparelser. Her er det især elbilerne, der trækker salget ned.
Det skriver BestsellingCars.
Hos Geely spiller elbilen XingYuan omvendt en anderledes postiv i væksten. Modellen er i foråret blevet den mest solgte bil i hele Kina. Det placerer Geely foran konkurrenten BYD, som ellers længe har domineret elbilmarkedet i landet.
Elbilen XingYuan koster fra lidt 58.000 danske kroner. Den lave pris kan have tiltrukket de mange kunder.
Benzinmodellen Xingyue L, en SUV der deler platform og øvrig teknik med Volvo XC60, har også haft godt fat i de kinesiske bilkøbere. Det er dog især el- og plug-in-hybridmodellerne, der driver salget frem.
Elbilen Geely XingYuan fører salget i Kina
Mens Geely nyder godt af fremgangen hjemme i Kina, er eksporten helt en anden historie. Her går det langt mere trægt.
Særligt i Rusland er der sket en markant nedgang i salget. Geely forsøger dog at finde nye markeder. Blandt andet har man startet en offensiv i Polen.
På trods af udfordringerne i udlandet, er succesen på det kinesiske marked nok til at løfte hele regnskabet.
Overskuddet i årets første kvartal steg med hele 259 procent. Det viser, at Geely har fundet en formel, der virker hjemme i Kina.
Søstermærket Volvo Cars oplever samtidig faldende efterspørgsel. Koncernen, som er delvist ejet af Geely-koncernen, har meldt ud, at der skal spares 18 milliarder kroner.
Det skyldes blandt andet et dyk i salget af elbiler. Volvo forsøger nu at tilpasse sig den ændrede efterspørgsel og mindske omkostningerne.
Geely Auto planlægger at udvide sortimentet med flere elbiler og plug-in-hybrider. Målet er at fastholde føringen i Kina og samtidig få mere gang i eksporten.
Geely satser på nye markeder efter russisk tilbagegang
I Rusland er salget af Geely-biler styrtdykket. Det hænger blandt andet sammen med politiske forhold og ændringer i importregler. For at kompensere satser Geely nu på nye europæiske markeder, hvor Polen er første skridt.
Kinas bilmarked er verdens største, og konkurrencen er hård. Alligevel har Geely formået at klemme sig ind på førstepladsen foran stærke rivaler som BYD. D
et skyldes ikke kun prisen, men også en bred vifte af modeller, der appellerer til mange forskellige kundetyper.
XingYuan-modellen er ikke alene i Geelys elbilsprogram. Flere nye modeller er på vej. Ambitionen er at udnytte det momentum, virksomheden nu har opnået.
Geelys udenlandske mærker er langt fra de eneste, der har det svært både i Kina og eksporten ud af det kommunistiske styre.
For nylig fik en af de største konkurrenter til netop Geely Holding sagt, at de ikke er i tvivl, om at konkurrencen på markedet kommer til koste flere bilmærker livet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]