Stellantis-koncernen har ikke bare problemer med airbags. Nu kan knastkรฆden i 636.000 Peugeot,Citroen og Opel-modeller ogsรฅ vรฆre alt for lang.
Stellantis-koncernen har sat gang i en massiv tilbagekaldelse af over 636.000 biler. Det sker pรฅ grund af en problematisk 1.5 BlueHDi-dieselmotor.
Helt konkret kan der vรฆre en fejl pรฅ bilernes knastkรฆde. Fejlen kan gรธre kรฆden for lang og trรฆkke alvorlige motorskader med sig.
Tilbagekaldelsen gรฆlder populรฆre bilmรฆrker som Peugeot, Citroen, Fiat, Opel og DS.
Mange bilejere har udtrykt bekymring over problemet. De har oplevet symptomer som bankelyde eller en hvinende lyd fra motoren.
Det skriver nyhedsbureauet AFP.
I vรฆrste fald kan fejlen fรธre til knรฆkkede ventiler. Det kan resultere i et komplet motorhavari. Hvilket i sig selv kan vรฆre meget dyrt at rette op pรฅ.
Det er den lille 1.5 BlueHDi motor, ogsรฅ kendt som โDV5โ, der er kernen i problemet. Motoren er meget udbredt i en lang rรฆkke af koncernens biler.
En talsmand for Stellantis bekrรฆftede torsdag oplysningerne over for AFP.
Disse Peugeot, Citroen og Opel-modeller er ramt
De berรธrte biler er produceret i perioden mellem 2017 og 2023. Det drejer sig om adskillige populรฆre modeller i Europa.
Listen over de ramte modeller inkluderer blandt andet Peugeot 208, 2008 og 308. Hos Citroen er det modeller som C3 og C4, der er berรธrt.
For Opels vedkommende gรฆlder det modellerne Corsa og Mokka. I alt vil 636.000 biler gradvist blive tilbagekaldt i Frankrig, og endnu flere i resten af Europa.
Stellantis vil kontakte de berรธrte bilejere. De – altsรฅ ejerne – vil blive bedt om at kรธre bilen pรฅ vรฆrksted.
Pรฅ vรฆrkstedet vil en app blive brugt til at analysere problemets omfang. Appen kan diagnosticere, om der er tegn pรฅ for tidligt slid, og om der skal udskiftes en eller flere dele.
Stellantis anerkender problemer med kvaliteten
Som en reaktion pรฅ problemerne har Stellantis udvidet garantien. Garantien dรฆkker nu i ti รฅr eller 240.000 kilometer for de berรธrte enheder.
Kunder, som allerede har haft udgifter pรฅ grund af kรฆde-problemer, vil kunne sรธge om kompensation. Det oplyser Stellantis.
Kompensationen er dog betinget af, at bilens vedligeholdelse og diagnosticering har fulgt mรฆrkets anbefalede retningslinjer.
Sagen er den seneste i en rรฆkke af pรฅlidelighedsproblemer, der har ramt Stellantis for nylig.
Koncernens nye administrerende direktรธr, Antonio Filosa, har gjort kรธretรธjernes kvalitet til en topprioritet.
Problemerne med 1.5 BlueHDi motoren er ikke de eneste, som Stellantis-ejere har oplevet de seneste รฅr.
Boosted har fรธr fortalt, om hvordan stรธrre problemer med koncernens PureTech-benzinmotorer giver sรฆrligt danske ejere som Eva alvorlig hovedpine.
Koncernen skal dog ogsรฅ forholde sig til, at man alene i Danmark har adskillige tusinde biler pรฅ vejene med mรฅske defekte airbags.
Fejlen mรฅ Stellantis tage sig af, da leverandรธren – japanske Takata – for lรฆngst er gรฅet konkurs, da de mange krav oven pรฅ de mindst lige sรฅ mange defekte airbags knรฆkkede รธkonomien.
Boosted har spurgt den danske Stellantis-importรธr, Wismo Group, til, om de mange tilbagekaldelser ogsรฅ gรฆlder biler i Danmark. Redaktionen afventer et svar.
Opdatering: 4. juli: I et skriftligt svar til Boosted-redaktionen oplyser Wismo Group, at tilbagekaldelsen pรฅ nuvรฆrende tidspunkt ikke gรฆlder Danmark. Og at importรธren derfor ikke kender omfanget.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]