Tilbagekaldelsen af elektriske Mercedes-modeller har vist sig langt større end først antaget. Nu spreder det brandfarlige problem sig til 33.000 biler i Europa.
Mercedes-Benz har udvidet sin tilbagekaldelse af elbiler betydeligt. Nu omfatter den 33.705 eksemplarer af modellerne EQB og EQA, der er solgt rundtomkring i Europa.
Det oplyser det tyske svar på Færdselsstyrelsen, KBA.
Det hele sker, fordi Mercedes er kommet frem til, at der er risiko for brand i bilernes batteripakker. Ejere af de berørte elbiler rådes til ikke at oplade deres køretøjer til mere end 80 procent af batteriets kapacitet.
I USA begyndte tilbagekaldelsen i sidste uge. Her kan 7.362 EQB’ere fra modelårene 2021 til 2024 være ramt af fejlen.
Bilerne er nemlig udstyret med batterier fra den kinesiske producent Farasis Energy. Batterierne fungerer ikke, som de skal, og der kan i værste tilfælde gå ild i hele bilen.
Foreløbig har Mercedes dog ikke registeret, at nogen personer skulle være kommet til skade på grund af de farlige batterier.
Men nu er turen kommet til Europa, hvor tilbagekaldelsen også omfatter søstermodellen EQA, der deler batteri og platform med EQB.
På globalt europæisk plan drejer det sig om i alt 33.705 elbiler, hvoraf alene 3.119 befinder sig i Tyskland ifølge Electrive.
Det er stadig uklart, hvor mange biler der er solgt i andre lande. Om bilerne i Danmark er en del af tilbagekaldelsen vides ikke, men er det tilfældet, vil ejerne få besked via Motorregisteret.
Mercedes oplyser, at problemet muligvis kan løses med en softwareopdatering. Indtil da opfordres de ejerne til at begrænse opladningen til 80 procent. Mercedes har tidligere udtalt sig om tilbagekaldelsen.
– På grund af kombinationen af visse produktions- og køretøjsbrugsforhold kan der opstå en intern kortslutning af en battericelle i højspændingsbatteriet, lyder det fra bilmærket.
Problematikken med Mercedes’ elbiler minder om udfordringer, som andre producenter også har. For nylig blev både Audi og Jaguar ramt af batteriproblemer, der kunne føre til brand.
For Jaguar er problemet så omfattende, at den amerikanske importør har valgt at tilbagekøbe 2.760 eksemplarer af elbilen I-Pace.
Herhjemme mener importøren ikke, at fejlen er til stede. I stedte holder importøren sig til, at Sikkerhedsstyrelsen har sagt god for software-opdatering, som skal holde problemet på afstand.
Omvendt tyder noget på, at det er langt fra at være nok. I Norge står en I-Pace eksempelvis med en ubrugelig bil, fordi batteriet er stået af efter bare 35.000 kilometer. Læs mere om den sag her.
Hos Audi har amn tilbagekaldt henholdsvis 43.000 og 27.000 eksemplarer af modellen e-tron 55 i Europa og USA.
Også her blev ejerne bedt om ikke at lade bilerne helt op. Jaguar har endnu ikke fundet en permanent løsning på problemet, og Audi har arbejdet på en løsning i et år uden fremskidt.
Faktisk er batterierne i Audis plugin-hybrider også et problem. Ejerne af de biler har direkte fået besked på at undlade at oplade bilerne. Boosted har hørt fra flere Audi-ejere, der er fortvivlet over, at importøren ikke har nogen løsning klar.
Ejer du en tilbagekaldt Audi med batteriproblemer, hører vi gerne fra dig. Skriv en mail til webredaktør Bjørn S. Nielsen på bj@boosted.dk.
Læs flere artikler efter annoncerne: